Dum spørsmål kanskje men skal sette osb og gips på veggene og panel i taket..
Hvilket setter jeg først og hvorfor?

Takknemlig for hjelp!

Taket. Blir så vanskelig å feste lengst inne ellers

pluss at tilpasningen i taket er mindre nøye pga det veggskivene bygger. så du har større slakk.

Beginner80: hva er det for forutsetninger?
Gammelt tak som skal paneles over, nygleset?

Mats_O: Hva er det som blir vanskelig å feste?

zsimpey: Tilpasning? Er det et virkelig problem, med panel har man vel taklist.
Og det er vel ikke så vanskelig å holde panelen mot veggen, så trekke den ut 1-2mm for hånd, og så feste den.
Uansett om man spikrer for hånd, spikerpistol eller panelclips.

Jeg vil påstå at det ikke spiller noen rolle hvilket man tar først. Det kommer an på forutsetningene.

Om taket er typ ferdig panel så hadde jeg ventet med det til sist. Du skal vel ikke bare sette opp OSB/gips, du skal vel sparkle, slipe og tapetsere/male veggene. Der har du alltid en risiko for at du skader taket under det arbeidet.

Det er et nybygg så det er ingen problemer med å feste materialet. Tenkte om det fantes noen grunnregel at man begynner med enten det ene eller det andre først. Det er klart lett å skade taket når man sliper men det er nok like lett å skade gipsen om man skulle sette taket sist.

Nybygg her med...
Setter siste spredt panel etter at veggen er kledd... mest på grunn av beslutningsangsten om nøyaktig hvilken panelprofil det skal bli....

Det kunne like gjerne vært motsatt... i mitt tilfelle blir det 1cm glippe under gipsen mot betongen og 1cm glippe til den spredte panelen, da blir det nærmest 250cm takhøyde med gulv og med himling montert.

(Og hvorfor lagerfører man ikke trefiberskiver i samme mål som gipsen finnes... så hadde man sluppet remse..)

Beginner80 skrev:
De er klart lett å skade taket når man sliper men de er nok like lett å skade gipset om man skulle sette taket sist
Det er ikke like kronglete med takpanel som med gips. Og om du mot formodning skader du gipset så er det mulig å reparere. Skader du takpanelet er den ødelagt.

Mikael_L
Man kan gjøre på ulike måter. Jeg er enig med JOW om at forutsetninger styrer, samt litt personlig preferanse selvfølgelig. :cool:

Her bygges det også nytt.
Først tynnet jeg ut under mellomgulvet, så reiste jeg innerveggene.

Her hadde jeg i opprinnelige plan tenkt å sette OSB + 2500 mm gips (og etasjehøyden hadde blitt tilpasset slik at hele platene skulle passe) og så innertak (i form av plater, type tak-ess eller huntonit) og aller siste lister mot taket.

Men så plutselig ombestemte vi oss, og bestemte oss for å droppe taklist, bare trekke en liten fug i tak-vegg-vinkelen, male hvitt ned en bitteliten bit ned på veggen og så tapetsere opp mot taket men etterlate ca 5mm snobbkant som lyser litt hvitt der mot taktilkoblingen.

Og da måtte jo alt endres, takplatene må settes før OSB + gips slik at festene og den notede kanten så skjules av platene på veggene.
Da ble alle gipsplatene plutselig 12mm for lange. :(

Men nå er altså arbeidsrekkefølgen:
Rupanel.
Reise vegger
sette taket
OSB + gips på vegger
fug i tak-vegg-vinkelen
male der
tapetsere.

Mikael_L
JOW skrev:
i mitt tilfelle så blir det 1 cm glippe under gipsen mot betongen og 1 cm glippe til lespanelene,
Ja det skal det være. En cm glippe mot gulvet, men gjerne to cm også. Så det også rommes et tre(parkett)gulv å ha litt bevegelsesmarginal under gipsplaten.

(Og hvorfor lagerfører man ikke trefiberskiver i samme mål som gipsen finnes... så hadde man sluppet remse..)
Que
Hva mener du, hva for remse?

Ja, gipset er 250, osb er 244, så det mangler litt... Så jeg har saget remser av osb og satt øverst...

hadde satt panelet sist....

Mikael_L
JOW skrev:
Ja, gipset er 250, osb er 244, så det mangler litt... Så jeg har saget remser av osb og satt øverst...
Ja nå henger jeg med. :)
Ja de remsene føles på en eller annen måte ganske unødvendige å holde på og lage, samt den ekstra lille kortlingsbiten så det er noe å feste remsen i.
Jeg forstår heller ikke det merkelige målet 244cm, men jeg tror det har med gammel amerikansk standard å gjøre, masoniten har jo samme mål.

Mikael_L skrev:
Ja nå henger jeg med. :)
Ja de remsene føles på en måte ganske unødvendige å holde på og gjøre, samt den ekstra lille kortlingsbiten så det er noe å feste remsen i.
Jeg forstår heller ikke det merkverdige målet 244 cm, men jeg tror det har med gammel amerikansk standard å gjøre, masoniten har jo samme mål.
1 inch er 25,4 mm
1 fot er 12 inch

2440 / 25,4 = 96,06
96,06/12 = 8,005

Andre veien blir det 25,4*12*8 = 2438,4 som jeg ville gjette er målet platene er ment å ha, men vi har klart å få produsentene til å runde av det til 2440, men ikke klart å få dem til å endre til 2500.

Noen som har målt en plate?, de er kanskje 2438,4 :)

Mikael_L
Jeg skal lete frem mitt låååånga skyvelære, og sjekke. :D

Jeg kan sjekke med talmeteren, en hel mm skal vel gå å detektere. Spørsmålet er vel hvilken fuktkvote som er referanselengde ?? :P
Det kan sikkert bevege seg minst en mm mellom 18% og 6% fuktkvote ... :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.