Jeg har en bekjent som jeg tenkte å hjelpe med å rive en vegg for å gjøre det litt mer åpent.

Det begynte med at han kontaktet en snekker angående jobben. Han slo på veggen for å fastslå at den ikke var bærende, og ville ha i overkant av 6200:- for å rive ned veggen og fikse opp. Jeg mente det var mye å spare ved å gjøre jobben selv, og borret i veggen for å raskt konstatere at det er en vegg av lettbetong!

Jeg kan ingenting om bygningsteknikk osv., men synes det virker merkelig om den ikke skulle være bærende. Det er en overetasje som har samme ytre mål som første etasje (ca. 70 m2, kvadratisk). Dette får meg til å tro at den er bærende, ettersom første etasje grovt sett kan deles inn i fire rom (med bærende "kryss"?).

Til spørsmålene!
- Kan man på en enkel måte avgjøre om veggen er bærende eller ikke?
- Hvis veggen er bærende, hvordan går man enklest fram for å "bygge bort" veggen?

Personlig tror jeg, som lekperson, at man kunne lagt en limtrebjelke mot taket på stående limtre på hver side (det er 360 cm vegg i nåværende situasjon). Er det mulig med riktig dimensjon?

Går veggen langs eller på tvers av huset?
Bilder av plantegningen ville lette.

Det er veggen som er markert med en rød ramme som jeg vil fjerne. Som dere ser så er det på første etasje, og rett under den veggen på kjellerplanet ikke noen vegg. Dette kanskje indikerer at det er trygt å fjerne den? Hvis så er tilfellet, hviler øvre etasje på veggen som går tvers over huset i midten?

• Arkitekttegning som viser en markert vegg på bunnplan, uten tilsvarende vegg på kjellerplan. Markert med rød ramme.
Med hvordan loftetasjen ser ut så går (til 99,9%) takstoler og bjelkelaget mellom kjeller og første etasje fra venstre til høyre. Med andre ord så burde det være fritt frem å rive den markerte veggen. Veggen i kjelleren som går langs hele hobbyrommet er til 99,9% bærende, veggen rett over i første etasje er antagelig bærende men det trenger de ikke være.

Har dere tegninger på gulvbjelkelaget også?

Ingen flere tegninger er tilgjengelige hos eieren.

Avhengig av kommune kan visse tegninger finnes hos kommunens bygningsråd.
/Torpalainen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.