Hei, vi har et 2-etasjes hus med planktømmer og fasadestein bygget i 1954.
Nå ønsker vi å bygge om et skap i en av kattveggene.
Mitt spørsmål er enkelt og greit om dere tror at denne veggen er bærende eller om man kan fjerne den.
Veggen er bygget av stående 2-toms planker.
Ytterveggene og andre vegger som jeg er sikker på at er bærende, er bygget med 3-toms planker.

Se vedlagte bilder

Mvh

• Tegning av tverrsnitt av et toetasjes hus med målelinjer og detaljer om rominndeling.
  • Plantegning av første etasje i et toetasjes hus fra 1954 med markerte vegger og et område i rødt, vurdert for ombygging.
  • Garderobe under ombygging med stående treplank i skråtak, halvferdige vegger og et løst dørblad på gulvet.
  • En vegg med stående planker i en kattvind, verktøy ligger på gulvet, og det er en hvit garderobehylle og dagslys fra et vindu.
BirgitS
Det pleier å være de kneveggene som følger husets langsider som inneholder de bærende takstolene, altså de veggene på loftsplanet som vises på seksjonstegningen. Ofte er det litt kraftigere stendere som er en del av takstolkonstruksjonen, f.eks. ville stenderen på venstre side av nærmeste åpningen på første bildet fra loftet være en del av en takstol. Men plankehus er ikke alltid så enkelt og standardisert bygget, uten byggere kan ha funnet på egne løsninger.

Ok, det sitter ingen takstol rett ovenfor veggen men det kan jo ligge en bjelke på den som går til veggen ved siden av kanskje. Får gi meg opp på loftet å grave i sagmuggen helt enkelt 😄

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.