Hei,

Har alvorlige vurderinger på å montere ned et tømmerhus, for deretter å få huset sammen uten at det blir "plukkselv" ut av hele greia. Hvordan gjør jeg da???

Finnes det noen med erfaring innen dette området på nettstedet?

Takker for alle innleggene

Jeg har flyttet et par mindre tømmerhus, men prinsippet er det samme for alle hus.
1. Fotografer ALT
2. Merk opp stokkene med både omdreining og side (for eksempel A1, B1, C1, D1 for omdreining 1, A2, B2, C2:1, C2:2, D2 (hvis det for eksempel er en dør på side C))
Merk også opp innervegger om disse er tømret. Hvis du har "ordentlig" gulv, merk opp dette, hvis du skal beholde dører og vinduer osv. merk opp og så videre og så videre. Oppmerking skjer enten direkte på stokkene med blyant eller kniv. Et tips er ellers å merke opp på våtromsgulvbiter og spikre fast disse i endetre (2 på hver stokk så en backup alltid er der)
Når ALT er merket opp, dobbelsjekk, dobbelsjekk og dobbelsjekk samt fotografer og dokumenter. Husk å merke opp i hvilken retning stokkene satt (i de tilfeller det går an å sette feil). Jeg glemte dette ved en anledning. Dessverre var det takåsen jeg hadde glemt å merke opp, derfor måtte jeg ta den ned, bytte retning og løfte opp... :P
Egentlig er det enkelt å flytte en tømmerstokkramme, men det er tungt, så en skogsmaskin eller liten kran kan være på sin plass.
Tidsperspektivet: En ren ramme på 30-40 m2 uten innervegger merket vi opp og flyttet på en dag (2 personer og en 4-hjuling)
/
H

• Liker
yaesomi
  • Laddar…
H henrik_R skrev:
Jeg har flyttet et par mindre tømmerhus, men prinsippet er det samme for alle hus.
1. Fotografer ALT
2. Merk opp stokkene med både omgang og side (for eksempel A1, B1, C1, D1 for omgang 1, A2, B2, C2:1, C2:2, D2 (om det for eksempel sitter en dør på siden C))
Merk også opp innervegger om disse er tømret. Om du har "ordentlig" gulv, merk opp dette, om du skal beholde dører og vinduer etc. merk opp og så videre og så videre. Oppmerking skjer enten direkte på stokkene med blyant eller kniv. Et tips er ellers å merke opp på våtromsgulvbiter og spikre fast disse i endetrærne (2 på hver stokk så en backup alltid finnes igjen)
Når ALT er oppmerket, dobbelsjekk, dobbelsjekk og dobbelsjekk samt fotografer og dokumenter. Husk å merke opp i hvilken retning stokkene satt (i de tilfellene det går å sette feil). Jeg glemte dette ved en anledning. Dessverre var det mønet som jeg hadde glemt å merke opp, derfor måtte jeg ta ned det, bytte retning og løfte opp igjen.... :p
Egentlig er det enkelt å flytte en tømmerstamme, men det er tungt, så en hogstmaskin eller liten kran kan være på sin plass.
Tidsaspektet: En ren stamme på 30-40 m2 uten innervegger merket vi opp og flyttet på en dag (2 personer og en 4-hjuling)
/
H
Hei Henrik! Jeg skulle flytte en 40 kvm torp, kjenner du noen eller kan du hjelpe meg, det ligger i Stockholm. Vil gjerne redde en vakker torp og er klar til å sette i gang men trenger å ansette en ekspert takk på forhånd
Mvh

Y yaesomi skrev:
Hei Henrik! Jeg skulle flytte en 40 kvm torp kjenner du noen eller kan du hjelpe meg, det ligger i Stockholm. Vil gjerne redde en vakker torp og er klar til å sette i gang men trenger å ansette noen ekspert takk på forhånd
Mvh
Henrik har ikke vært aktiv på 15 år så du skal nok ikke forvente deg noe svar nå...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.