Tenkte ta bort denne innerveggen
En delvis demontert innervegg med synlige tømmerstokker, en dør, og rot på gulvet. En person i forgrunnen ser på arbeidet.

Den øverste stokken må trolig være igjen, kan jeg bolte for eksempel en 45x220 på hver side av stokken som hviler på stolper i hver ende?
Spennvidden er ca. 4,7 meter.
Murstocken er nå fjernet der tømmerstokken tidligere sluttet og støttes av stående tømmer til høyre for døren.
De nye tenkte planker blir altså ca. 1 meter lengre...

må man bruke limtre kanskje?

ti

Sist redigert:
Man må tenke på at alle vegger i et laftehus er bærende. Dessuten hjelper mellomvegger til med å holde sammen huset.

Nå er det jo ikke hele tømmer fra før heller, pga skorsteinen. Men bra å tenke på stabiliteten også i den retningen (og ikke bare på vekt ovenfra).

Noen andre kan nok svare på hvordan man bør gjøre det.

ja, akkurat, tror det til og med blir mer stabilt med tanke på sidelasters med min nye "vegg/bjelke" enn tidligere siden jeg kommer til å forbinde den med veggen til høyre som ikke vises.

Som man ser øverst er det 2 klosser innfelt i den øverste stokken, på disse ligger tømmerstokker som går fra yttervegg til yttervegg, og disse er full lengde, altså ikke skjøtet hva jeg kunne se (har tidligere revet gulv i overetasjen).
Det finnes også en kloss lengst til høyre bak pusset som man ikke ser, og også der ligger det en kloss med en overliggende tømmerstokk på.

Veggen fortsetter ikke i overetasjen, men det er gulv over denne vegg/stokk.

Det må jo bli sterkt som bare *piiiip* hvis man bruker fransk skrue gjennom en 45x220 hver 30. cm eller så.

Hvis vi forestiller oss kun 2 stående 45x220 som man bolter sammen ved siden av hverandre, hvor mye tåler det? Er det noen som kan regne ut sånt på forumet?

Jeg skal legge opp et bedre bilde i kveld der muren er borte :)

Sist redigert:
En delvis revet tømmervegg med en dør, støttestolper og noen steiner på bakken. Sollys skinner gjennom veggen.
Veggen i et renoveringsprosjekt, med slitt treverk og en døråpning. Klimaanlegg er synlig øverst til venstre.

Såhär ser det ut just idag,

Går det med 2st 45x220 tror ni?

Hva er på toppen?
Hva skal veggen bære?
Hvordan er gulvet konstruert på overetasjen?
Går gulvbjelkene på tvers eller langs med huset?
Er det en 2-etasjers eller 1 & 1/2-plans?

Instinktivt tror jeg at 2 x 45x220 er mer enn nok.

Veggen hjelper til med å avstive huset (ytterveggen) så det må også kompenseres.

Håndtegnet plantegning med blått for nedre etasje, rødt for øvre etasje og oransje stiplet linje for vegg. Viser stokkplassering mellom etasjer.

her kommer en mesterlig tegning :)
blått = underetasje
rødt = overetasje
oransje prikket = aktuell vegg

ovenfor veggen finnes soverommet.
I bjelkelaget ligger grove stokker på tvers av hele huset som jeg også har tegnet ut, (riktige grove stokker i bjelkelaget, om noen ikke kan tyde min håndskrift :) ) de ligger på klossene som synes på bildene nær taket. på ca 100-120 cm avstand

vet ikke hva veggen skal bære riktig siden jeg ikke vet hvor mye "mellombjelkestokkene" hviler på innerveggen.

gulvet i soverommet er konstruert slik at på "mellombjelkestokkene" har jeg lagt tilbake de gamle treplankene 35x70 som glespanel og har lagt gulvvarmeslange mellom.

gulvbjelkene, eller "mellombjelkestokkene" som jeg har kalt dem, går på tvers av huset, og strekker seg fra langside til langside uten å være skjøtet hva jeg kunnet se iallfall.

jeg tror huset er et 2-plans, det finnes litt skråtak på overetasjen.

jeg forstår at veggen stiver opp gavlen så der hadde jeg tenkt spare en plankevidde, si 220 og bolte fast som 2 stolper med 1 bolt i hver tømmerstokk som blir igjen. ovenpå denne stolpen vil så enten planken eller limtredrageren hvile, hva det nå blir.

MVH

Sist redigert:
Ok.
Hvor bredt er huset?
Hvor lang er den frie spennet på bjelken (som erstatter veggen)?
Hvor grove er mellomgulvets stokker?
Skal du ha mellomgulvets stokker synlige i taket på første etasje?

Oldboy skrev:
Ok.
Hvor bredt er huset?
Hvor lang er den frie spennet på bjelken (som erstatter veggen)?
Hvor grove er bjelkene i mellometasjen?
Skal du ha bjelkene i mellometasjen synlige i taket på første etasje?
huset er ca 8.5 meter bredt.

avstanden fra vegg til vegg der bjelken/planken skal sitte er 4,7 meter

bjelkene i mellometasjen er vel ca 20-25 cm grove og blir IKKE synlige, innertaket som synes skal være der da isoleringen ligger på det

MVH

bump, også andre enn oldboy kan svare, setter pris på alle svar og tanker!

Oi, det var langt (bredt). Er bjelkelagets stokker så lange uten skjøt? Hm, det blir jo litt større laster med så lange lengder (både bjelke og bjelkelagets stokker). Forsøk å maksimere bredden på de bærende stolpene slik at den frie spennvidden krymper. Hver cm har betydning.

Det er litt større spennvidder enn hva jeg har støtt på, så jeg kan dessverre bare spekulere. Synes likevel at 2x220 ikke er dårlig, men kanskje til og med skal gå opp til 3x220? Kanskje til og med 4x220 om tømmerstokkene er så grove...? (Rent estetisk synes jeg at den grovere dimensjoneringen passer bedre sammen med et gammelt hus, enn den moderne med høye smale lekter, og dessuten gir det et kraftig inntrykk. Vil du kan du i henhold til gammel manér kle inn lektene i bunnen med en 21x95/120/145/170/195.)

Som sammenligning, (for hva det er verdt), så er mitt garasje & verksted 6 x 11 m. 1 & 1/2-plans m høylager på overetasjen. Vi har hatt opp til ca 4,5 t høy der. Bjelkelaget er 50x175, cc 60 cm, hele lekter 6 m lange fra vegg til vegg. I midten langs med huset, støtte mellom bjelkelagets lekter, går en 100x200 bjelke støttet på tverrveggen i midten, dvs ca 5,5m fri spennvidde.

bump, også andre enn oldboy kan svare, setter pris på alle svar og tanker!
Ja det ville vært bra da jeg ikke kan svare helt, bare mer diskutere, foreslå og spekulere. TS trenger noen med større erfaring med slikt, eller noen som kan dimensjoneringsberegne.

dine svar/tanker er verdsatt oldboy!

øverste tømmerstokken skal jo være igjen, men den kanskje blir litt svakere siden man fjerner alle stokkene under.
men om man da bolter fast 1 stk 45x220 på hver side av stokken så burde man kunne regne denne som "en enhet" som består av 1 tømmerstokk og 2 stk 45x220, dette bør jo tåle uante krefter og i prinsippet være umulig å knekke.

deretter om den begynner å henge nedover med tiden kan jo være noe å tenke på, oppfører tre seg slik?

dog blir jo 45x220 ca 1 meter lengre enn hva stokken er, tenker man da bæreevnen hos 2 stk 45x220 på 1 meter så blir vel også dette i prinsippet umulig å knekke?

det svakeste punktet gjetter jeg blir der siste bolten går gjennom både planke og stokk altså omtrent der veggen og muren tidligere møttes

men noen som kan beregne slikt ville vært satt stor pris på!

MVH

Jo visst faen går det å regne på.
Anta at taket ikke bæres av veggene på overetasjen. Da er lasten 2kN/m2 (normal bostadsbelastning), så bjelken utsettes for 8,5kN/m. Nedbøyning er ifølge formelen y=0.013*Q*L^3/ (I*E)
Som i ditt tilfelle blir 13mm i midten.

For å forenkle har jeg da antatt at stokken ikke hjelper mer enn hva den veier i vekt. Dette er i grove trekk korrekt da det blir veldig stor belastning ved slutten på den gamle stokken.

Hva betyr 13mm? Retningslinje er at nedbøyning bjelkelag skal være mindre enn L/300. Som er 15mm.
Hvis man legger til litt egenvekt for alle tverrbjelker og gulv, kommer du lett opp i 17mm, og så har vi overetasjens solide vegger, kanskje deler av taket...

Jeg ville sittet og regnet litt før, så du ikke får taket i hodet... 5m spennvidde er ikke å leke med.
Som du ser i formelen øker nedbøyningen i kubikk... 8-dobbelt ved dobling.

Det store spørsmålet er taket. Er det stokkvegger der oppe, er det nok bærende for taket, og da ser vi på mer enn dobbel lasten, og da rekker ikke engang 4 x 220. Stål er bedre hvis man vil holde ned høyden.

Sist redigert:
JKrister skrev:
Jo visst faen går det an å beregne.
Anta at taket ikke bæres av veggene på overetasjen. Da er lasten 2kN/m2 (normal bolighus gulvbelastning) så bjelken utsettes for 8,5kN/m. Nedbøyning er ifølge formel y=0.013*Q*L^3/ (I *E)
Som i ditt tilfelle blir 13mm i midten.

For å forenkle har jeg da antatt at stokken ikke hjelper mer enn hva den veier i vekt. Dette er stort sett korrekt da det blir veldig stor påkjenning ved slutten av den gamle stokken.

Hva betyr 13mm? Retningslinjer er at nedbøyning av bjelkelag skal være mindre enn L/300. Som er 15mm.
Hvis man legger til egenvekt for alle tverrbjelker og gulv så kommer du lett opp i 17mm og så har vi overetasjens solide vegger, kanskje deler av taket...

Jeg ville sittet og regnet litt før så du ikke får taket i hodet... 5m spennvidde er ikke noe å leke med.
Som du ser i formelen øker nedbøyningen i kubikk... 8 ganger ved dobling.

Store spørsmålet er taket. Er det tømmervegger der oppe så er det nok bærende for taket og da ser vi på mer enn dobbelt lasten og da rekker det ikke engang med 4 x 220. Stål er bedre om man vil holde nede høyden
dette er avanserte beregninger for meg til tross for at jeg jobber som økonom ;)

KN antar jeg er kilonewton, hvilket riktignok ikke sier meg særlig mye, men hvordan får du det til at denne veggen bærer opp 8,5 kN/m når lasten er 2kN/m2 for vanlige bolighus? Må man ikke vite hvor stort areal det handler om?
Hvilke er de forskjellige parameterne i y=0.013*Q*L^3/ (I *E)? altså Q L I og E

På loftet går 2 grove stokker parallelt med huset og veggen jeg skal ta bort, disse hviler på gavlene så her tas nok store deler av taklasten opp. Og de hviler nok også på tverrveggen midt i huset.

Tømmerhus er nok ikke noe som kan sammenlignes med reisverkshus gjetter jeg, de er nok mye mer stabile enn man tror.

En gjetning er at jeg helt kan ta bort veggen uten å gjøre noen tiltak og det ville fungere like bra med snølaster og annet, men man vil jo være helt sikker.

Hvor mye i tonn om man kan beregne holder 2x 45x220 for med en spennvidde på 4,7 meter

og om man bytter den ene mot limtre med dimensjon 56x225

og om man bytter begge mot limtre på 56x225

ville være interessant å vite hva forskjellen er med trevirke respektive limtre :)

Sist redigert:
Jo skulle det ikke være for den der siste 1 meteren, skulle jeg si at stokken rekker uten problem. Men i og med at du vil forlenge spennvidden blir det vanskeligere.

2kN/m2 er det samme som 200kg/m2, en sjablonverdi.

Hvis jeg forsto bjelkene rett, så bærer den veggen opp halve gulvet, en fjerdedel på den ene gavlen og den siste fjerdedelen på den andre gavlen.
Det var 8,5m langt og veggen bærer da opp 4,25m gulv (4,25 x 4,7)kvm.

Limtre eller ikke spiller ingen rolle om man ikke kan konstatere om taket belaster veggen eller ikke. Mønebjelken avlastes med søyler ved skorsteinen, hvor går den kraften ned?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.