Hjelp! Jeg har merket at huset har begynt å synke i den ene delen i løpet av de tre årene det har stått ferdigbygd nå! Hva kan man gjøre med dette angående et hus som veier tonn (2 etasjer på drøye 160 kvm) og står på en såkalt moderne krypkjeller (bygd opp av betong"suggor" rundt om)?? Kan man løfte huset og legge inn kiler mellom husstammen og betonggrunnmuren eller hva gjør man? Finnes det noen som kan anbefale en dyktig entreprenør rundt dette i 08-området?
Hilsener fra bekymret!

hvem har laget grunnen? Du eller et byggefirma?
/
M

Takk for respons!
Et byggefirma! men de så jeg på internett har gått konkurs!! så hva gjøre nå?

Jeg er ingen spesialist på krypkjellere, men har det begynt å bevege seg så vil det sikkert bevege seg mer. Så kiler blir nok bare en midlertidig løsning. Hvor mye har det sunket og hvor? Er det i et hjørne? Leder du bort regnvannet på noen måte? Hva slags underlag er det? Risikoen hvis det setter seg mye er jo at du kan skade konstruksjonen i huset da alt vil bevege seg med ulike konsekvenser.... Det hørtes skikkelig trist ut at de har gått konkurs for ellers hadde det jo vært deres hodepine. Du har kanskje et bilde?
/
M

er det bakken under krypkjelleren som har satt seg?

hvis det er det, hva er under krypkjelleren?

er all matjord fjernet under?

Vanskelige spørsmål! Vet ikke hvor mye det har sunket, men kanskje en cm iallfall tror jeg (skremmende tanke!) - det er nok "hele" eller større delen av kortsiden det synker ...
kan jo være grunnen (som er fylt opp med et tykt lag sprengstein oppå hva det nå er som er under...) som setter seg sakte men sikkert trolig - høres jo troverdig ut (for meg som likevel er lekmann). regnvannet ledes bort via vanlig dreneringsslange rundt om (koblet til nedløpsrørene).
jeg ville jo trengt en experts råd i dette, men må nok ansette en takstmann uansett for å få det svart på hvitt at det heller...skal høre med f-bolaget imorgen hvordan de stiller seg om de hjelper til eller ikke (gjør allerede vondt i magen!)

Om nedløpsrørene er koblet til dreneringen er det allerede der en stor feil! Det skal være to separate systemer; nedløpsrørene skal gå ned til "hele" markavløpsrør som ledes til en overvannsanslutning eller en stor steinkiste, mens dreneringen er en perforert slange som skal håndtere grunnvannet. Om du har regnvann fra nedløpsrørene som ledes ned i perforerte dreneringsrør, vil alt vannet strømme ut i grunnen rundt huset.

Tror faktisk at det finnes to adskilte systemer; ett med overvannsanslutning til kommunens brønn og ett med perforert slange. Så feilen ligger ikke der med største sannsynlighet. Takk uansett for respons rundt dette.

sjunkandehus skrev:
...Vet inte hur mkt det sjunkit men kanske en cm iaf tror jag...
Hei Sjunkandehus,
en centimeter på et hus som er kanskje 12 meter langt høres vel ikke så ille ut.

Spørsmål: Hvordan har du oppdaget/konstatert setningen?
Det synes vel knapt med øyet? Laser?

Haha mitt hus har sunket omtrent 15 cm på 6 meter vegg.
Men nå er jo da forskjellen at huset mitt står på en steinfot og huset er bygget noe rundt sent 1700 til tidlig 1800 tallet.

Beklager, mente nok mer som 2-3 cm og da det er på kortsiden så blir det en helning som er merkbar og når man legger en spillkule på gulvet (der jeg begynner å kjenne en svak helning med føttene) så ruller den sakte men sikkert... Jeg snakket med en kyndig i dag om det og han sa at heldig jeg har et modulhus da plassbygde hus tar mer skade da de ikke er så fleksible i svingninger/hellinger som modulhus - alltid noe! Men det jeg skulle trenge er visstnok et firma som er dyktig på å løfte husets kortside med jekk (nesten samme type man bruker for bil funket) og legge inn en stålbjelkekile for å rette opp alt igjen - noen som har et slikt pålitelig og kyndig firma i ermet innen 08-området å trylle fram?

Har du undersøkt hvorfor setningen har oppstått, om den er pågående eller har avstanset? Hvis ikke, er det nok lurt å undersøke det før du prøver å rette opp siden med setningen. Ingen vits i å ta dit et firma om den siden kommer til å fortsette å synke.

Takk for forslag, men jeg vet ikke hvordan jeg som lekmann skal kunne sjekke dette (hvorfor setning har oppstått) eller om den pågår...men jeg har fått rådet at det eneste er å kontakte en byggkonsulent/besiktmann så skal begynne å lete etter en slik.

sjunkandehus skrev:
Jeg talte med en kyndig i dag om dette og han sa at det var flaks at jeg har et modulhus da plasserbygde hus tar mer skade fordi de ikke er så fleksible i svingninger/hellinger som modulhus - alltid noe!
Jeg har fått inntrykk av at det er akkurat motsatt. Plassbygd hus er mer fleksible og følger med, hus bygget av blokker har en større tendens til å få større sprekker i stedet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.