Har støpt garasjeplate, murt en rad med leca som svillen skal stå på.
Har tenkt å legge svillepapp selvfølgelig, men tenkte også å smøre på
litt cuprinol, er det typ som å bruke både belte og bukseseler?

Det eneste jeg vet er at svillepappen alltid overlever svillevirket.

..//N

dejmon skrev:
er det typ som å bruke bukseseler og belte?
Ja!

Vet ikke hva slags gifter som "Cuprinol" inneholder i dag men jeg ville ikke brukt sånt i mitt hus/garasje! Du skal heller ikke bruke trykkimpregnert treverk til denne konstruksjonen, det holder fint med syllpapp. Legg dobbelt lag om du vil ha bukseseler/belte også ;)

Hmmm....

Ifølge byggbeskrivningar. se skal man ha trykkimpregnert trevirke i svillen, og det har jeg derfor nettopp bestilt til mitt garasjebygg.

Av hvilken grunn skal man ikke ha det?

Det virket du kan trykkimpregnere er ikke direkte kjernevirke om vi sier så.... glisvokst yttervirke med langt imellom årringene. Bruk vanlig virke istedenfor så får du en svill med bedre kvalitet!

Er ikke trykte syll en del av syllproblemet fra 70-tallet? At de lukter kjemikalier inn i huset når de blir fuktige?

Helst skal jo ikke svillen bli fuktig.. Da er det en annen del i konstruksjonen som svikter..

OM det er slik at svillen blir fuktig ofte og ikke har sjanse til å tørke ordentlig, finnes det jo risiko for råte - om man ikke har trykt svill da, for den vil i alle fall ikke råtne selv om den kanskje lukter.

Men jeg vet ikke helt - vår terrasse er laget av trykt terrassebord og den lukter ikke vondt når det regner :)

Men jeg vet ikke helt - vår terrasse er laget av trykkimpregnert tre og den lukter ikke vondt når det regner
Ja, antagelig ble det brukt andre kjemikalier før ved impregnering ::)

Problemet med syllene fra 70-tallet var jo at man droppet syllpappen, og bare brukte trykkimpregnert trevirke. Nå, etter 30 år, begynner de å bli dårlige. Man trodde at trykkimpregnert trevirke skulle vare evig. Så feil man tok. (Noen som har hørt de samme visene i dag, vedlikeholdsfritt og slikt, holder i minst 100 år... Når jeg hører slikt blir jeg straks mistenksom)

Nå er det jo snakk om syllpapp og trykkimpregnert trevirke, litt som bukseseler og belte.

Og så at trykkimpregnert trevirke ikke er kjernevirke er jo en morsom kommentar. Det tar liksom litt ut hverandre. Er det trykkimpregnert kjernevirke, går impregnationen ikke i treet, men kun overflaten blir impregnert. Og omvendt.

Jeg tok trykkimpregnert trevirke til syllene, og jeg kan si at et par av dem faktisk var kjernevirke, en av dem var kjernen! Men bare ca 2-3 mm innover var impregnert, men det spiller mindre rolle, det tar som sagt ut hverandre.

Sist redigert:
Med de erfaringene man har fått fra hus bygget på 70-tallet så skal man ikke ha trykte materialer i svillen og de trenger ikke cuprinolas. Svillen blir jo ikke våt eller fuktig hvis man har gjort det riktig. Skulle den bli våt får du en svill som ikke råtner men lukter kattepiss hvis man bruker trykt. Har revet ut trykte bjelker i et par hus hvor gulv bjelkene lå nedtrykt i den grovstøpte platen og erstattet dem med nivellgulv.....det lukter ikke smørbrød i slike hus akkurat!

Ikke bruk trykkimpregnert virke.
Jeg pensler bare på et tynt lag med treolje på rammeverket side & oppå + et stykke opp på de vertikale lektene. Ikke under lekten mot fuktbeskyttelsen.

Dette ifølge mine erfaringer har ikke luktet i det hele tatt siden det bare er et ytterst tynt lag olje som allerede har tørket og blitt absorbert av treverket. Men samtidig gir det beskyttelse når man bygger med løsvirke på de mest utsatte stedene.

Men men...

Kan man bytte ut syllpappen med syllisolering av skumplast?
Årsaken er at jeg vil ha en tett fuge mellom syll og lecablock slik at det ikke blir kaldtrekk der.

Gabbe1 skrev:
Kan man bytte ut syllpappen mot syllisolering av skumplast? Anledningen er at jeg vil ha en tett fuge mellom syll og lecablokk så det ikke blir kalddrag der.
Jeg er inne på akkurat det samme. Min far kjøpte et nytt LB hus, og da hadde de slengt overflødig syllisolering fra husbygget som du beskriver ovenfor. Dette brukte min far til en garasjebygging der syllen ble satt på et lag muret leca. Føles bra, siden det blir tett. Noen som vet hva dette er for en syllisolering? Det så ut omtrent som skumgummi, bortsett fra at det ikke absorberte fukt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.