Hei!

Holder akkurat nå på med å rive skadede gulvbjelker i sommerhytta, og når det er klart tenkte jeg å prøve meg på å bytte den fuktskadede svillen fra innsiden nå som jeg uansett har åpnet opp krypkjelleren.
Litt usikker på hvordan man gjør dette på en smidig måte.. Det jeg ikke helt forstår er hvordan jeg kan støtte eller løfte veggseksjonen samtidig som jeg sager av bit for bit av svillen. Noen som har tips eller har gjort dette før? Se bilde

Mvh Thomas
 
  • Fuktskadet treverk i krypkjeller med mørke flekker og råte. Over treverket er det isolasjon.
A astrix07 skrev:
Hei!

Holder på å rive skadede gulvbjelker i sommerhytta og når det er klart tenkte jeg å forsøke å bytte den fuktskadede svillen fra innsiden nå som jeg uansett har åpnet opp krypkjelleren.
Litt usikker på hvordan man gjør dette på den smidigste måten.. Det jeg ikke helt forstår er hvordan jeg kan stive opp eller løfte veggseksjonen samtidig som jeg sager av bit for bit av svillen. Noen som har tips eller gjort dette før? Se bilde

Mvh Thomas
Noen stemplinger i innertak nær yttervegg der du skal bytte svillen?

Da jeg byttet mine sviller gjorde jeg slik. Byttet også innertak forøvrig så jeg hadde bjelker å sette stemplingen enkelt mot
 
Takk for tipset. Akkurat som du sier, i så fall får jeg nok lete opp bjelkene i loftsbjelkelaget men det burde jo funke
 
Trykk stempelen mot 2 stk sammenskruede 45x195 så trenger du ikke å lete opp takstolene, er taket gleset trenger du å plassere det ved en gles. Oftest sitter det en i direkte forbindelse med veggbekledningen innvendig.
 
  • Liker
cpalm
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Trykk stempelet mot 2stk sammenboltet 45x195 så trenger du ikke å lete opp takstolene, hvis taket er gliset må du plassere det ved en glipe. Ofte sitter det en i direkte tilknytning til veggbekledningen innvendig
Ok, høres ut som en god idé, takk for det Lutte. Må jeg skjære den liggende veggregelen for å kunne bytte svillen, eller finnes det et triks for å unngå det? Svillen har dimensjonen 100 x 120 mm, noe som virker å være svært uvanlig. Er det greit å skru og lime to 45 x 120 mm regler og bruke som svill (og tape 10 mm på bredden)?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.