Hei flinke venner,

Vi fikk nylig parkettgulv lagt av en håndverker.

På ett sted omtrent i midten av kjøkkenet, svikter gulvet.

Da jeg viste det til snekkeren, sa han at han skal sprøyte inn silikon ved hjelp av 3-4 hull rundt der det svikter.

Jeg vet ikke om det vil fungere eller gjøre gulvet ujevnt overalt.

Kan dere være så snille å gi litt råd om hva som er det beste alternativet her.

Tusen takk på forhånd!
/Rakesh

Det er jo det alternativet eller rive opp hele gulvet og planere ut underlaget. Jeg hadde latt håndverkeren gjøre sitt forslag, og blir det ikke bra så får man legge om gulvet.

• Liker
densomkanvet og 1 annen
  • Laddar…
Hei Dahl,

Tusen takk for svaret.

Skal det være silikon eller en annen masse som man skal fylle i?

Kan man ikke sage ut gulvet under dekningsiden under skapet og legge om gulvet?

Ha en fin dag!

Hilsener,
Rakesh

erker erker skrev:
Hei Dahl,

Tusen takk for svaret.

Så skal det være silikon eller noe annet masse man skal fylle i?

Kan man ikke sage ut gulvet under dekkplaten under skapet og legge om gulvet?

Ha en fin dag!

hilsener,
Rakesh
Kan ikke svare på om silikon er det beste. Burde finnes annet for akkurat dette formålet men usikker.
Om det er lett å løfte opp gulvet igjen, så kan man alltid ta bort og legge tilbake, men ofte er det ikke helt enkelt fordi du må starte ved et hjørne. Selv om man tar bort gulvet, så er det samme prosedyre, dvs plane ut gulvet med sparkel/Lumpapp eller lignende.

Men, svikter gulvet nedover eller oppover? Om det er oppover så ligger gulvet for tett, er det nedover så er underlaget ikke plant.

hei Dahl,

Veldig takknemlig for at du svarer. Har vært veldig stresset av dette. Nå angrer vi noen ganger på hvorfor vi tenkte å få gulvet byttet.

Så, det kan være en spesiell masse. Jeg kan sjekke litt rundt på byggvarehus.

Det svikter nedover så som du sier er underlaget ikke plant.

På ett eller to andre steder (langt fra der det svikter) knirker det. Hva er årsaken bak dette? Det er 13 mm parkett på Tuplex.

Ha en superfin kveld!

vennlig hilsen,
Rakesh

erker erker skrev:
hei Dahl,

Veldig takknemlig for at du svarer. Har vært veldig stresset av dette. Nå angrer vi noen ganger på hvorfor vi tenkte å få byttet gulvet.

Så, det kan være en spesiell masse. Jeg kan sjekke litt rundt på byggevarehus.

Det svikter nedover sånn som du sier er underlaget ikke plant.

På ett eller to andre steder (langt ifra der det svikter) knirker det. Hva er årsaken bak dette?
Det er 13 mm parkett på Tuplex.

Ha en superfin kveld!

vennlig hilsen,
Rakesh
At det knirker kan skyldes at gulvet ligger mot et eller annet sted ved veggen. Men siden gulvet er levende materiale, beveger det seg avhengig av temperatur og fuktighet. Trolig har dere nå om vinteren lav fuktighet innendørs, og da kan gulvet lage litt lyder, spesielt om det er nytt. Tror nok at det forsvinner innen kort tid.
Uten å vite hvor mye gulvet svikter, synes jeg ikke du skal være bekymret, alt går å fikse. Det enkleste er selvsagt det håndverkeren har foreslått, men det er heller ikke en stor jobb å ta opp gulvet igjen, selv om man helst vil unngå dette.

• Liker
Peter Petterson
  • Laddar…
I leggeanvisningene for gulvet (finnes på deres hjemmeside) står det hvor stor variasjon i jevnhet det kan være på underlaget som gulvet legges på. Det skal snekkeren kontrollere før gulvet legges og utbedre ved behov. Som @DahlEricsson1000 skriver, kan man finne veiledning ut ifra hvilken retning gulvet svikter. Å bore hull i gulvet høres veldig merkverdig ut, de hullene vil jo synes. Jeg vil råde deg til å kontakte Kährs om deres mening i den saken. Deres kundesupport er bra.

Om gulvet ligger imot allerede nå når luftfuktigheten er ganske lav, vil problemene forverres til sommeren når fuktigheten øker og gulvet sveller.

• Liker
Frunihuset20
  • Laddar…
Hei,

Tusen takk!
Ja, der det høres er faktisk veldig nært en vegg.

Det føles som om det svikter kanskje 3-4 mm på en diameter rundt 50-60 cm.

Ja, å ta opp gulvet skal ikke være så mye jobb.

Greia er at vi nylig la et nytt kjøkken med stein og alt.

Så, kanskje han kan sage rundt til bena under skapet og få tak i en planke å begynne med løftingen.
Annen utmaning kan være at det finnes gulvvarmeslynger rett under Tuplex. Så om de ikke gjør det forsiktig kan slyngene bli skadet.
Finnes det sirkelsag med dybden mindre enn 13 mm?

Ha en fin kveld og jeg venter på dine svar :)

mexitegel mexitegel skrev:
I leggveiledningene for gulvet (finns på deres hjemmeside) står det hvor stor variasjon i jevnhet det kan være på underlaget som gulvet legges på. Det skal snekkeren kontrollere før gulvet legges og utbedre ved behov. Som @DahlEricsson1000 skriver, kan man få veiledning etter hvilken retning gulvet svikter. Å bore hull i gulvet høres veldig merkelig ut, de hullene vil jo synes. Jeg ville anbefalt deg å kontakte Kährs om deres mening i den saken. Deres kundesupport er bra.

Hvis gulvet ligger inntil allerede nå når luftfuktigheten er ganske lav, vil problemene forverres til sommeren når fuktigheten øker og gulvet sveller.
Hei,

Stor takk for svaret. Så han kanskje bare gjetter med den løsningen med silikon.
Skal sjekke med Kährs, men som jeg vet vil de si at de ikke anbefaler det.

Hva er alternativet da? Å ta opp gulvet og gjøre underlaget jevnt. Finnes det verktøy for å sage ut bordet bare akkurat nok til at det kan løftes uten å skade gulvvarmesløyfer under?

hilsener!

Har dere plassert et kjøkken oppå gulvet? Det kan være en grunn til at det knirker i så fall da man ikke bør legge gulv så det ikke kan bevege seg fritt.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Har dere stilt et kjøkken oppå gulvet? Det kan være en grunn til at det knirker isåfall da man ikke bør legge gulv så det ikke kan bevege seg fritt.
Hei,

Ja, kjøkkenet er oppå gulvet. Men der det knirker er litt lenger fra kjøkkenet.
I omtrent midten av kjøkkenet svikter det.

hilsener!

Grillen Grillen skrev:
Har dere plassert et kjøkken oppå gulvet? Det kan være en grunn til at det knirker i så fall da man ikke bør legge gulv så det ikke kan bevege seg fritt.
hei, hva er løsningen nå når kjøkkenet er lagt?

Tusen takk!

Dere kan sage opp en sprekk bak sokkelen så gulvet kan bevege seg.

mexitegel mexitegel skrev:
Ni får sage opp en sprekk bak sokkelen så gulvet kan bevege seg.
Tusen takk! Med denne løsningen kan man også komme til der det svikter.

Den eneste utfordringen er å sage der under skapene uten å skade varmeslynger som ligger under.

Finnes det noe spesielt sag som kan fikse det? Bordene er 13 mm så sag med dybden mindre enn det kan funke.

Og for å gjøre underlaget plant bare i rundt 40 cm x 50 cm, hva kan man bruke? Blir det flytsparkel lokalt under celleplasten? Eller finnes det noe bedre?

Ønsker dere en kjempefin dag!

Dykksag er vel førstevalget om det går å få plass, men man bør nok forlate noen mm som man tar for hånd.

For å rette opp svikten tror jeg dere trenger å ta opp gulvet om det skal bli bra. Men begynn med en sprekke og se hvordan gulvet reagerer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.