Som jeg håper fremgår av bildet så håper jeg bygge en carport men støtte/plintene (de røde prikkene) kommer i veien for snuplassen foran. Jeg håper finne en "svevende" løsning for dette så lurer både på om det i det hele tatt er mulig og hva som i så fall er den mest hensiktsmessige løsningen (holdbarhet, kostnad...)
For å få plass til carporten må en skråning delvis graves ut og L-element settes inn (eller hva?), markert i grå på bildet.
Løsningene jeg har funnet på er (a) noen type bjelker som er formet som carportens profil som dermed holder opp taket. Eller (b) rette lange bjelker i takets helling og videre bakover ned i bakken, kanskje støttet av L-elementene. Lengst inn mot husveggen går bra med vanlig plint selvfølgelig.
Selvfølgelig må det hele tåle snø. Og selvfølgelig må hele takets lengde (~8m) holdes oppe.
Galskap?
Holder det?
Finnes det noe lignende kanskje til og med å kjøpe?
Hva kan delene i et sånt kalas koste?
Andre tips?
Takk!!!
Vis vedlegget 107429
Takk danne_08! Veldig håpefullt! Fra et bildesøk fant jeg disse til salgs i Kina, men jeg ser på produktbeskrivelsen for den eller om det er en veldig lik en, at den kun tåler ca. 50cm snø, noe som jo ikke er nok, og dessuten at beina på den typen modeller går rett ned i bakken, noe som er tvilsomt på min steinete/fjellrike tomt. Får ta kontakt med leverandøren her i Sverige.
Ytterligere forslag og tanker rundt min beskrivelse tas imot med takk!
Ytterligere forslag og tanker rundt min beskrivelse tas imot med takk!
Sist redigert:
Uten støtte på den ene siden blir det et ganske saftig moment som må tas opp enten i leddene eller i innfestingen i bakken dersom konstruksjonen er i ett stykke.
Fant dette
http://sell.lulusoso.com/selling-le...omobile-shelter-bus-shed-garden-shelter-.html
Ser ingenting om hvor mye de tåler i snølast dog.
Google singlesided carport
Fant dette
http://sell.lulusoso.com/selling-le...omobile-shelter-bus-shed-garden-shelter-.html
Ser ingenting om hvor mye de tåler i snølast dog.
Google singlesided carport
Jeg konstruerte for lenge siden en carport som minner mye om din type a.
Den brukte stålbjelker, tror det var HEA, som ble sveiset sammen i den "U-form" du viser.
Bjelkenes nedre del ble støpt inn i grunnplaten. Taket hadde åser mellom HEA-bjelkene og øverst tror jeg det ble takplater.
HEA-bjelkene ble dimensjonert for egenvekt og snølast.
Den brukte stålbjelker, tror det var HEA, som ble sveiset sammen i den "U-form" du viser.
Bjelkenes nedre del ble støpt inn i grunnplaten. Taket hadde åser mellom HEA-bjelkene og øverst tror jeg det ble takplater.
HEA-bjelkene ble dimensjonert for egenvekt og snølast.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 innlegg
På 90-tallet ble det bygget noen litt eksperimentlignende tomannsboliger i Bromsten i Stockholm. Hele stenderverket inkl. takstoler ble bygget av noe som lignet plåtreglar.
Men til disse ble det bygget carport med nettopp en vegg på den ene siden, og ingen ytterligere støtte. Da de ble bygget så jeg at de i prinsippet bare hadde en vertikal stålbjelke midt på veggen. Den ble deretter vinklet slik at den fikk formen av et tak. Fra den gikk det ut horisontale bjelker som man la takstein på direkte. Veggen henger i en horisontal bjelke ved takfoten. Veggen har altså ingen støtte mot bakken.
Jeg så aldri hvordan de grunnla for den vertikale bjelken, men jeg antar at den er vinklet under bakken med en eller flere bjelker under gulvet.
Men til disse ble det bygget carport med nettopp en vegg på den ene siden, og ingen ytterligere støtte. Da de ble bygget så jeg at de i prinsippet bare hadde en vertikal stålbjelke midt på veggen. Den ble deretter vinklet slik at den fikk formen av et tak. Fra den gikk det ut horisontale bjelker som man la takstein på direkte. Veggen henger i en horisontal bjelke ved takfoten. Veggen har altså ingen støtte mot bakken.
Jeg så aldri hvordan de grunnla for den vertikale bjelken, men jeg antar at den er vinklet under bakken med en eller flere bjelker under gulvet.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Carport - halva priset
Lösvirke & Timmerhus -
Carport med förråd - vad säger ni om denna konstruktion?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga förråd i carport - hur göra grunden?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Nytt tak till carport/förråd - gärna genomskinligt!
Tak & Vind -
Dubbelcarport med förråd - Dimensionering limträbalk
Utbyggnad och tillbyggnad