Jeg har tenkt å bygge en såkalt svevende trapp til vårt nybygg.
Den vil bestå av en stålkonstruksjon i veggen og trinn som dekkes av eik.
Omtrent slik er det tenkt at trappen skal se ut når den er ferdig
Sånn som jeg har tenkt nå er:
Hvert trinn vil bestå av 3 stk VKR 80x40x5 mm
Trinnene vil stikke ut fra en VKR 300x50x5 mm
Sveisingen tenker jeg å gjøre ved at trinnene går gjennom 300-bjelken og sveises på fremsida og baksida.
I veggen tenker jeg meg 5 stk stående VKR 40x40x5 mellom gulv og tak.
Øverste trinnet vil ha en metallplate i bakkant som skrus mot trebjelke.
Hvert trinn vil henge sammen i ytterkant gjennom doble 16 mm rundstaver som skrus sammen med en U-stang 30x15x4x4,5 ved rekkverket. Rundstaven dekkes senere med et 20 mm rustfritt rør.
Veggen er ikke bærende med lekterdimensjon 120x45 mm.
Går det å feste de stående metallstagene mot "syllbrädan" som jeg har gjort, eller er det bedre å forsøke å få den direkte mot betongplaten?
Skal jeg feste de stående metallbjelkene mot trebjelkene eller skal jeg forsøke å la metallkonstruksjonen være fri fra treveggen?
Dessverre så vil det være et bad på den andre siden av veggen som jeg er litt redd for.
Er derfor jeg tenker at man kanskje bare skal feste konstruksjonen mot tak og gulv?
Finnes det risiko for knirking? Hvordan unngår man det?
Kjennes som en skikkelig solid konstruksjon, hvor mange kg tåler de trinnene? Må jo vel holde med tynnere materiale i dem. Uten egen erfaring ville jeg festet konstruksjonen for trappen for seg selv i gulv og tak, så det ikke blir noen vektarmseffekt på baderomsveggen med tettesjikt som kan sprekke.
Føles som en skikkelig solid konstruksjon, hvor mange kg tåler trinnene? Må være nok med tynnere materialer i dem.
Uten egen erfaring ville jeg ha festet konstruksjonen for trappen for seg selv i gulv og tak, slik at det ikke blir en vektstangseffekt på baderomsveggen med tettesjikt som kan sprekke.
Jeg har dårlig kontroll på hvordan man regner på konstruksjonen.
Men jeg har sjekket innlegg #6 i denne tråden
Tydeligvis skal 2 stk VKR 80x40x5 være for dårlig når det gjelder nedbøyningen.
Men hele konstruksjonen vil veie omtrent 600 kg, så føles som det blir for tungt...
Den besto av omtrent like mange trinn. Rammen som ble bygd inn i veggen var av 100x100x8VKR, tror jeg. Vangen sto på en søyle av samme størrelse.
På vangen ble det plater som målte b120xL400xt20mm. Sveises med et par 4-5strenger i V-fog.
Så ble den bygget inn i veggen, trelekter og gips på, og trinnene ble tredd på. Trinnene hadde de frest ut på en måte slik at de var hule?, kanskje hadde de laget to deler og limt sammen i etterkant.
Jeg har ikke selv konstruert den, men fikk en tegning fra kontoret som jeg fulgte. De hadde nok heller ikke brukt noe program på konstruksjonen, men tok det som føltes bra.
Den trappen ble helt stiv å gå i. Festet bare i betongen. Og veggen ble lektert opp ordentlig for å ta bevegelsen utover.
Kom på nå også at jeg delte på vangen og brukte en boltgruppe som bandt sammen delene, for vi måtte montere den høyt oppe i en etasjeleilighet midt i Oslo. Og heis fantes ikke. Den var utrolig tung (for å bli båret av 2 karer).
Den besto av omtrent like mange trinn. Rammen som ble bygget inn i veggen var av 100x100x8VKR har jeg for meg. Vanglen sto på en søyle av samme størrelse.
På vanglen ble det plater som målte b120xL400xt20mm. Sveises med et par 4-5 strenger i V-fuge.
Så ble den bygget inn i veggen, trelekter og gips på, og trinnene treddes på. Trinnene hadde de frest ut på et vis så de var hule?, kanskje hadde de laget to deler og limt sammen i etterkant.
Jeg har selv ikke konstruert den, men fikk en tegning fra kontoret som jeg fulgte. De hadde nok ikke heller kjørt noe program på konstruksjonen, men tok det som føltes bra.
Den trappen ble helt stiv å gå i. Satt bare i betongen. Og veggen ble lektet opp skikkelig for å ta bevegelsen utover.
Kom på nå også at jeg delte på vanglen og kjørte en boltgruppe som bandt sammen delene, for vi måtte montere den høyt opp i en etasje leilighet midt i Oslo. Og heis fantes ikke. Den var utrolig tung (for å bli båret av 2 karer)
Det høres ut som en solid konstruksjon dette også.
Ble den skrudd i betongen i gulvet og taket?
Trenger jeg å bekymre meg for vekten på konstruksjonen?
Hva jeg har forstått så skal nedbøyningen være et sted rundt 1/450 av lengden?
1 stk VKR 80x40x4 mm blir ca 7,1 mm i nedbøyning ved 1000 N.
3 stk blir da ca 2,4 mm, så ganske nær 1/450 del.
Men jeg er usikker på om det er slik man regner.
Den lysegrå er en VKR 300x50x5 mm som jeg tenker at trinnene skal sveises fast i.
Lastfall er hvilke, hvor mange samt hvor dine krefter virker.
Du vet hvilken nedbøyning du vil ha, rundt 2 mm. Deretter er det bare å regne ut hvilket treghetsmoment som trengs for dette. Du er på god vei. Kanskje ha 2 stk. og 5mm. gods?
Tenk på at hvert trinn blir en hevert som vil vri ditt skjulte vagnstycke, og blir det minste bøy eller vridning i vagnstycket, så kommer det til å føles betydelig i utkanten av trinnet.
Så sveises grundig i hver søyle slik at vridning minimeres.
Det jeg er mest bekymret for er om trappen vil skape for store krefter mot innfestingene som blir i taket og gulvet?
Slik at det blir problemer med husets trebjelkelag.
Det blir jo 10 innfestinger totalt.
Hvordan kan jeg beregne kreftene på innfestingene?
Har du vanskelig for å gjøre for hånd. Kommer til å kreve sterke forbindelser i gulv og tak, og en 40*40 tror jeg ikke er nok. En 100*40 vil jeg tro er nødvendig.