Tidligere i høst kjøpte vi diverse lekter og planker som vi skulle bruke på loftet for å fore opp takstoler + legge gulv. Trelasten lå fint under en presenning helt til den blåste av ved en eller to anledninger. Trelasten ble selvfølgelig våt og havnet deretter under presenningen igjen. Da jeg nå tok frem trelasten i helgen så jeg at det hadde dannet seg noe svartmuggsopp på lektene og plankene.
Kan man fortsatt bruke trelasten likevel, eller er det bare å kassere den?
Hvis man setter opp trelast med svartmuggsopp inne i huset, er det da risiko for at muggsoppen sprer seg også til annet nærliggende treverk?
Kan man fortsatt bruke trelasten likevel, eller er det bare å kassere den?
Hvis man setter opp trelast med svartmuggsopp inne i huset, er det da risiko for at muggsoppen sprer seg også til annet nærliggende treverk?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 246 innlegg
Ingen fare om det har blitt tørt igjen. Det vil imidlertid se "litt muggent ut". Strøk på litt Boracol om du likevel er bekymret.
Ta for eksempel råspont som brukes for taklegging. Den mugner direkte enten man vil eller ikke fordi det er mye restfukt igjen siden produksjonen. Når luften har fått tilgang og tørket ut virket blir det ikke noe mer mugg. Bare å male over.
Ta for eksempel råspont som brukes for taklegging. Den mugner direkte enten man vil eller ikke fordi det er mye restfukt igjen siden produksjonen. Når luften har fått tilgang og tørket ut virket blir det ikke noe mer mugg. Bare å male over.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 246 innlegg
Akkurat. Men ny fukt på dem setter i gang svartmugglen igjen.
Undersiden av min taktro mugnet litt utendørs 2 uker etter monteringen. Da hadde det likevel ikke vært utsatt for fukt ved noe tilfelle. Hva jeg forstår er at akkurat rupanel er raskt produsert og ikke uttørket. Svartmuggen tar seg i restfukten.
Tre år senere (og fortsatt umalt) er det fortsatt samme mengde svartmugg som ved monteringen.
Undersiden av min taktro mugnet litt utendørs 2 uker etter monteringen. Da hadde det likevel ikke vært utsatt for fukt ved noe tilfelle. Hva jeg forstår er at akkurat rupanel er raskt produsert og ikke uttørket. Svartmuggen tar seg i restfukten.
Tre år senere (og fortsatt umalt) er det fortsatt samme mengde svartmugg som ved monteringen.
Klikk her for å svare