Hei,

Har kjøpt en eiendom, og da vi flyttet garderobene for å male et soverom, oppdaget vi svartmugg bak garderobene. Det er mot en yttervegg, og man ser teglstein, så spørsmålet er om veggen er isolert? Jeg har sprayet på mugg fri i dag, og i morgen skal jeg vaske det bort og spraye på med mugg fri igjen. Skal man sette opp med stålregler og deretter sette opp osb + gips og bruke ventilerte gulvlister? Tar gjerne imot tips, takk!

Jeg legger ved bilder!

Hilsener Adam

• Soverom med hvite garderober, dobbelseng med rødrutete sengeteppe, puter med flaggmotiv, mørkegrå vegger og tregulv i fiskebensmønster.
  • Skjult muggvekst på hvit vegg i hjørnet av soverom, gulv i fiskebensparkett. Veggen ser uisolert ut, med synlig tegl. Stikkontakt nederst.
  • Svartmugg på en hvit yttervegg i et soverom, synlig bak tidligere plasserte garderober, med parkettgulv i forgrunnen.
  • Svartmugg på hvit vegg ved gulvlist i et soverom. Mørke flekker spredt over overflaten viser et mulig fuktproblem.
Har sett den typen av skader bak større møbler i fritidsboliger som er gjort om til permanentbolig. Hvordan er det med ventilasjonen? Har du kontroll på luftfuktigheten?

• Liker
Adam.A
  • Laddar…
På bildet som viser hele veggen forfra ser det unektelig ut som om det kunne være lecablock eller tilsvarende... Føles veggen kaldere enn andre?

• Liker
Adam.A
  • Laddar…
Ser at det er en lav tett sokkel under garderobene i dag, bygg en ny ventilert sokkel for å plassere garderobene på.

• Liker
Adam.A
  • Laddar…
Snailman
haha5810 haha5810 skrev:
Ser at det er en lav tett sokkel under garderobene i dag, bygg en ny ventilert sokkel for å sette garderobene på.
Ja, har vært med om det samme og man trenger ventilert sokkel så luften kan sirkulere inn til ytterveggen

• Liker
Adam.A
  • Laddar…
D Daniel_M_ skrev:
Har sett den typen av skader bak større møbler i fritidsboliger som er gjort om til permanentbolig. Hvordan er det med ventilasjonen? Har du kontroll på luftfuktigheten?
D Daniel_M_ skrev:
Opplever at det er veldig tett inne og i går åpnet jeg et vindu litt. Kanskje det er lurt å lage hull i veggen og sette friskluftsventiler. Det er vel bedre så luften sirkulerer.

Har du ingen ventiler i vinduene? Ellers bør det stå i tilstandsrapporten at ventilasjon mangler.

haha5810 haha5810 skrev:
Ser at det er en lav tett sokkel under garderobene i dag, bygg en ny ventilert sokkel for å sette garderobene på.
Mener du at jeg skal ta bort den gamle og erstatte den med en ventilert gulvlist? Er det ikke bedre å bygge en innervegg med stålstendere og ventilert gulvlist?

Snailman Snailman skrev:
Ja, har vært med om samme sak og man trenger ventilert sokkel så luften kan sirkulere inn til ytterveggen
Skal man bare fjerne den gamle sokkelen og sette inn en ny ventilert?

Z z_bumbi skrev:
Har du inga ventiler i vinduene? Ellers bør det stå i besiktningsprotokollen at ventilasjon mangler.
2 glassvinduer uten ventiler. Tanken er å bytte vinduer litt lenger frem.

Adam.A Adam.A skrev:
Skal man bare fjerne den gamle sokkelen og sette inn en ny ventilert?
Sokkelen på garderoben din ser ganske lav ut, jeg anbefaler at du fjerner den og bygger en ny med mulighet for luft å gå under garderobene.

Hadde selv en garderobe mot yttervegg, men kunne lage hull i den sokkelen siden den var høyere (14 cm)

Snailman
Adam.A Adam.A skrev:
Skal man bare fjerne den gamle sokkelen og sette på en ny ventilert?
Jeg fjernet omtrent 5 cm opp og 5 cm fra kanten med en overhåndsfres, tror det var to sokler, en i forkant og en i bakkant, så jeg gjorde det på begge. Lagde en stor radius i hjørnene, det fungerte et tiår i sommerhytta der de også sto mot yttervegg.

Din ser veldig lav ut, så innlegget før mitt anbefales.

Adam.A Adam.A skrev:
Mener du at jeg skal fjerne den gamle og erstatte det med en ventilert gulvlist?
En ventilert gulvlist gjør ingen forskjell. Det som foreslås er en ventilert sokkel på garderoben slik at luft kan sirkulere inn under og opp bak den.

Adam.A Adam.A skrev:
Er det ikke bedre å bygge en innervegg med stålstendere og ventilert gulvlist?
Bygger du en utforet vegg og slipper inn luft der bak, så har du garantert en solid muglodling.

Problemet er at veggen er for kald. En måte å løse det på er å fore opp en isolert innervegg med dampsperre og tett rundt kantene slik at ingen luft kommer ut i isolasjonen.
Akkurat hva som er riktig avhenger av hvordan det ser ut nå, men det ser ut som at det er en murt vegg, så jeg antar at det ikke er noen isolasjon i det hele tatt?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
En ventilert gulvlist gjør ingen forskjell. Det som foreslås er en ventilert sokkel på garderoben slik at luft kan sirkulere inn under og opp bak den.

Nei, ser ikke ut som det er noen isolasjon. Alternativet er å sette inn friskluftventil og ikke la garderoben sitte vegg i vegg, men ha litt avstand så luften kan sirkulere der.

Bygger du en utreglet vegg og slipper inn luft der bak, så har du garantert en skikkelig muggdyrking.

Problemet er at veggen er for kald. En måte å løse det på er å regle opp en isolert innervegg med dampsperre og tett rundt kantene slik at ingen luft kommer ut i isolasjonen.
Akkurat hva som er riktig avhenger av hvordan det ser ut nå, men det ser ut som det er en murt vegg, så jeg antar at det ikke er noen isolasjon i det hele tatt?

Snailman Snailman skrev:
Jeg fjernet omtrent 5 cm opp og 5 cm fra kanten med en overfres, tror det var to sokler, én i forkant og én i bakkant, så gjorde det på begge. Lagde en stor radius i hjørnene, fungerte i noen tiår på sommerhytta der de også sto mot ytterveggen.

Din ser veldig lav ut, så innlegget før mitt anbefales.
Ja, jeg skal undersøke det faktisk og se om det er mulig å gjøre noe lignende med tanke på at sokkelen ser ut til å være lavere som det ble nevnt i tråden ovenfor. Har en ventilasjonsfyr som kommer innom i morgen for å eventuelt se om man kan sette inn friskluftsventil så man får en sirkulasjon.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.