Holder på å rote rundt i kjelleren i huset bygget i 1932. Nå har jeg skrapet bort en god del av en malt list ned mot gulvet. Det er en eller annen dum plastfarge som for det meste bare ramler av. Nå har jeg imidlertid kommet til et hjørne hvor det bak fargen finnes et svart materiale jeg ikke har sett før når jeg har vært rundt på andre vegger. Svartmugg??!! Trodde jeg først så klart. Men synes ikke det føles riktig lenger.
1. Det er hardt men mykere enn betong går å pulverisere mellom fingrene.
2. Det lukter ikke.
3. Det finnes litt overalt på den veggen jeg er på (det er en innervegg), det finnes mindre deler på veggen mot utsiden.
4. Det er tykkere lag ned mot gulvet og mer konsentrert. Men finnes også på spredte steder høyere opp.
5. Det er svart med liten brun nyanse. Og kan vise reflekterende overflater... litt som trekull... Ja det minner en del om kull.
6. Gulvet er malt med samme farge (men tykkere?) som det som er på veggen men sitter hardt og er stabilt.
7. Det går å skrape bort er ligger ganske overfladisk. Altså ikke en del av betongen.

Hva er det? Har noen sett noe lignende?

Takknemlig for hjelp!

• Vegghjørne med avskallet maling, svart materiale og en skrutrekker på gulvet.
  • Veggmaling skaller av, avslører sort stoff på kjellervegg; svart materiale med pulveraktig konsistens mot grått bakgrunn.
  • Fingre berører en vegg med flassende maling og svart pulveraktig materiale. Vegg viser tegn på slitasje, fargeavskalling, og ujevne teksturer.
  • En hånd som holder et flak av sort materiale skrapet fra en kjellervegg, med puss og rør synlig i bakgrunnen.
  • En hånd holder et stykke avskallet maling foran en murvegg i en kjeller.
  • En hånd holder et stykke svart materiale med brun nyanse og reflekterende overflate, sannsynligvis funnet i kjelleren til et gammelt hus.
  • En skrapa ligger ved en vegg med svart materiale som blir fjernet. Materialet er hardt, men pulveriseres lett, likner på kull. Veggen er antikk og ujevn.
De har ikke fuktsperret med tjære innvendig?
Har støtt på det i noen 60-tallshus med kjeller.
Trenger ikke være originalt, men kan også være noen hobbyfikser;)

• Liker
Daniel Barnaniel og 1 annen
  • Laddar…
Kanskje en slags asfalt/bitumen-lim som man har limt teppe med? Jeg fjernet et gammelt linoleumsgulv fra 60-tallet som var limt med noe lignende.

Takk for deres svar. Bitumen så litt lik ut noen bilder jeg fant. Men får ikke til at det skulle ligge som lim under gulvet. Kanskje et stykke ned og at flytsparkler over alt en gang. Tok et bilde i det andre hjørnet der gulvmalingen sprakk, og der finnes det ikke noe svart. Tidligere kom det en teori om at de skulle ha lagret kull/koks der engang og at det har blitt presset fast(?) men det høres litt søkt ut.

Er nå inne på å bare skrape bort det (da det er en begrenset del), male over og gå videre med livet.

• Maling som flasser av gulv i et hjørne, avslører underliggende materiale. Flak av grå maling er synlige, omgitt av ujevn, eldre maling.
Det ser ut til å være et rom der vann har blitt brukt og det har kanskje vært en plast-/våtromsbelegg på gulvet med oppbrett mot veggene.

Ser ut som asfalt. Man brukte kallasfalt før som tettesjikt

Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Ser ut som asfalt. Man anvendte kallasfalt før som tettesjikt
Også innendørs?

Nei man pleide å smøre det utendørs. Hvor gammelt er huset og er det modulhus eller laft? Kan være en finurlig hobbysnekker som har vært oppfinnsom.

• Liker
byabin
  • Laddar…
PeterFalun
Nei, man pleide å smøre det utendørs. Hvor gammelt er huset og er det modulhus eller lafteverk? Kan være en finurlig hjemmelager som har vært oppfinnsom
1932 står det i TS første innlegg.....

Nei, man pleide å smøre det utendørs. Hvor gammelt er huset, og er det modulhus eller laftet? Kan være en lur hobbybygger som har vært oppfinnsom
Det er et trehus fra 1932. Med kjeller hvor dette fenomenet har vist seg.

Jeg tror det kan være korkisolering, ganske vanlig på den tiden. Satt mellom de støpte og armerte betongveggene og pussen på innsiden. Viktig at man ikke maler med diffusjonstett maling for da flasser det. Asfalt hadde man alltid på utsiden som fuktisolering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.