J justusandersson skrev:
Ber om ursäkt för ett sent svar. Det kom lite andra saker imellan... Jag skulle gå opp til 90x270 på avvekslingsbjelken.
Hvordan står 90x270 seg mot 115x225? Er de likeverdige?

Nei. 90x270 er betydelig bedre. Du må opp til 165x225 for å finne en bredere men likeverdig dimensjon.

J justusandersson skrev:
Nei. 90x270 er betydelig bedre. Du må opp til 165x225 for å finne en bredere men tilsvarende dimensjon.
Ok, takk for svaret, da blir det 90x270.

En annen tanke/spørsmål på samme spørsmål. Jeg skal åpne opp for et vindu også "under samme takstoler". Tanken var å bruke 90x225 laminerte dragere som omfordeling og 90x90 laminerte dragere som sidepilarer, men det var da jeg trodde det var en bindingsverkstamme med kutterflis som isolasjon. Men nå når jeg har oppdaget sjarmen med plankvegg så vil jeg gjøre så lite inngrep som mulig. Så hvilken løsning anbefaler du?

Å åpne opp i henhold til tegning og felle inn to 90x90 laminerte dragere som sidepilarer?

Eller å "jokke" ut i plankveggen for avlastningsbjelken og la den hvile på plankveggen, jeg tenker at man kan jo etterlate 3 planker på hver side å hvile på. Det tilsvarer jo ca 30 cm hver å ta ned lastene på.

• Skjematisk tegning av vegg med limtrebjelker for vindusåpning; 90x225 mm toppbjelke, 90x90 mm sidestolper, plank detaljer og mål.
  • Diagram over vegg med et blått vindu, limtrebjelke 90x225 mm, og instruksjoner for "jacking" av 2-3 planker for støtte, med mål på 2000 mm.
Skriver svaret på mobilen så jeg må være fåmælt. Siste løsningen er best i prinsippet.

• Liker
Viktor.J
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Skriver svaret på mobilen så jag måste være fåordig. Siste løsningen er best i prinsippet.
Takk, ville du sagt at 3 planker per side er nok som sidepilarer? Mer/mindre?

Igjen, en stor takk Justus!

Tre planker synes jeg blir bra.

• Liker
Viktor.J
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Tusen takk for hjelpen!

J justusandersson skrev:
Jeg gjorde akkurat som du sa Justus, til tross for rikelige mengder med snø på taket så har nedbøyningen vært 0 mm så langt.

Uansett, jeg står nå foran å snart laste av og legge inn den nye bjelken i åpningen i hjørneveggen som innlegget opprinnelig handlet om :)

Men jeg har begynt å fundere over sidepilarene og deres innfesting. Den ene er tenkt å være ved pipa, det er en "vinge" ut murt da nåværende vegg går der. Så med tanke på brannsikkerhet er jeg ikke bekymret, derimot er jeg tvilende til om jeg kan feste sidepilaren i pipa.

Den andre pilaren kan jeg feste i hjørneveggen så det burde være greit. Men spørsmålet er hvordan jeg gjør med sidepilaren ved pipa? Hvis en pilar er festet i hjørneveggen, bærebjelken er festet i denne, og bjelken i sin tur kan man vel feste i takstolene? Da burde vel sidepilaren ved pipa kun ta vertikale krefter og dermed ikke kreve innfesting mer enn mellom bjelke/sidepilar og sidepilar/gulv?

Sørg for at søylen er låst i horisontal retning, oppe og nede. Fest ikke inn i murstocken.

J justusandersson skrev:
Sørg for at søylen er låst i horisontal retning, oppe og nede. Fest ikke inn i murstocken.
takk, som jeg tenkte da, godt. Jeg har lest mye av de veldig bra innleggene som du har gjort her og har forstått at du foretrekker tre fremfor stål og kanskje først og fremst å ikke blande dem.

men jeg er likevel nysgjerrig på å i det minste vurdere hvilken dimensjon en stålbjelke (typ HEA) ville bli for å ta samme laster som limtrebjelken på 90x270. Den vil bygge veldig mye rett og slett. Det er ikke katastrofe, men det ville være godt å vite hva man ev. vinner på en stålbjelke.

takk for all hjelp Justus, en gullgruve!

HEA 140 tilsvarer 90x270 limtre i dette tilfellet. Selv om man legger på for innkledning, blir en HEA bjelke betydelig lavere. Jeg har ingenting imot stål, men spesielt ved ombygginger kan det bli besværlig. I tillegg er det tungt og dyrt. Ved en nybygging, når man kan løfte inn en stålbjelke med kran og forenkle konstruksjonen takket være stålet, synes jeg det er en annen situasjon.

J justusandersson skrev:
HEA 140 tilsvarer 90x270 limtre i dette tilfellet. Selv om man tar høyde for kledning, vil en HEA-bjelke være betydelig lavere. Jeg har ingenting imot stål, men spesielt ved ombygging kan det bli besværlig. Dessuten er det tungt og dyrt. Ved nybygg når man kan løfte inn en stålbjelke med kran og forenkle konstruksjonen takket være stålet, synes jeg det er en annen situasjon.
Takk for svaret. Da blir det nok HEA. Siden jeg trenger ca. 2300mm, vil prisen være den samme som å kjøpe en kappet HEA140 som en 6m 90x270.

Kan jeg fortsatt bruke 90x90 sidepåler, eller burde jeg bruke 150x150 for å matche HEA-bjelkens "avtrykk" på 140mm?

På samme vis gjør spennvidden at vekten ikke blir et stort problem, ca. 60kg burde den veie.

Utover pris og vekt, er det noen annen potensiell komplikasjon jeg bør ta hensyn til og forebygge nå når jeg bygger?

Det finnes en poeng med å ha samme bredde på bjelke og søyle. Det finnes mange alternativer til 90x90, f.eks. 90x135 eller 140x140.. Fra lastsynspunkt er 90x90 imidlertid tilstrekkelig. Stålet har større lengdeutvidelse enn tre, så en viss bevegelsesmargin er ønskelig.

J justusandersson skrev:
Det er en fordel med samme bredde på bjelke og søyle. Det finnes mange alternativer til 90x90, for eksempel 90x135 eller 140x140. Ut fra lastesynspunkt holder det likevel med 90x90. Stålet har større lengdeutvidelse enn tre, så litt bevegelsesrom er ønskelig.
jeg forstår, takk. I åpningen så finnes det to takstoler, de neste hviler i den ene enden på hjerteveggen og på den andre siden av åpningen viser den på en vinge på murstocken. En snekker anbefalte å avlaste ovenfra. Altså la avlastningsbjelken løpe på takstolenes underarmer over hjerteveggen. Første takstoler til avvekslingsbjelken med gaffelforankring. Kunne det være et alternativ? Tenker i så fall en 90x270 limtre som da hviler på takstolen ved murstocken (som i sin tur hviler på murstocken) og deretter la den fortsette over 3-4 takstoler over hjerteveggen. Da burde vel lasten fra de to frie hengende takstolene gå ned via murstock og ned på hjerteveggen via takstolene på den andre siden.

Fordelen med dette, i tillegg til det estetiske, ville være enkelheten. Man slipper å lodde inn søyler og tilpasse en bjelke. Samt at man vinner mer plass der det trengs (på loftet spiller det ingen rolle).

jeg har takbjelkene framme på loftet for å trekke strøm, så jeg kan avlaste på flere måter hvis det skulle være nødvendig.

Hilsen
Viktor J

Sist redigert:
J justusandersson skrev:
Det er en fordel med å ha samme bredde på bjelke og søyle. Det finnes mange alternativer til 90x90, f.eks. 90x135 eller 140x140.. Fra lastperspektiv holder det dog med 90x90. Stålet har større lengdeutvidelse enn tre, så litt bevegelsesrom er ønskelig.
hva sier du Justus, hadde det vært et alternativ ? Jeg kunne også tenke meg å bruke søylene, gjennom himlingen og isolasjonen for å fortsatt avlaste ovenfra (om det er et passende alternativ).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.