Holder på å lage sovehems på loftet i et gammelt tømmerhus fra 1800-tallet. Det lå tømmerbjelker med et cc-mål på ca 70. Bjelkene er 120-150 mm høye og kanskje mellom 80-150 mm brede, og 440 cm lange. En slags rupanel er spikret under bjelkene (innertaket under loftet). Isolasjonen er spon, flis, stein og "annet". Først hadde jeg tenkt å bare legge et 27mm furugulv direkte på de gamle bjelkene, men gulvet var veldig svaiende når man vugget litt.
Så... Nå har jeg gravd opp isolasjonen og lagt ned en 45x145 c24 bjelke med bjelkesko mellom alle originalbjelker slik at man får et cc-mål på 35 eller så. Så har jeg lagt ned 1 kortling per mellomrom mellom alle bjelker. Men det gjorde ingen forskjell. Blir det bedre når jeg legger gulvet? Skyldes det den tunge isolasjonen?
Ja altså 145mm er det som får plass. Eller visst, jeg kan jo legge ned 220mm også, men da mister jeg 75mm i takhøyde. Og med 145mm så blir høyeste takhøyde 160cm. Så jeg antar at det blir en avveining mellom svajete gulv og takhøyde. Jeg valgte 145mm siden originalbjelkene lå rundt den tykkelsen.
Jeg fikk tak i en håndverker som var kyndig på gamle hus og han sa at det antagelig var fordi det var tung "isolering". Jeg hadde tanker om å bytte det ut med et lettere materiale, men han sa at man skal prøve å beholde originalisoleringen da den har gode varme/kuldeholdende egenskaper og lydisolerer bra.
Så jeg har bestemt meg for at det får være svajete, rommet kommer til å være sovehems i et gammelt fritidshus så det er ikke akkurat sånn at det blir dansefest der oppe hehe. Pluss at svajete gulv er periodekorrekt med et 1800-talls hus
Du kan ikke få inn en lav stålprofil som støttebæring på tvers under på passende sted? T ex en HEB 100 el likv? En slik ville avlaste bra.
Bullebupp skrev:
Har en murt skorstein i midten dessverre. I morgen skal jeg grave bort en del av isoleringen for å se om det blir bedre.
Gjorde en beregning på siden jeg lenket til, om du skulle kunne legge bjelken forskjøvet så den ligger 1800 mm fra den ene kanten så ville etasjeskillet kunne klare seg med 45*145 mm uten å bli for ustøtt. Men det er klart, det drar med seg en del arbeid å legge inn en ekstra bjelke som støtte så du kanskje ikke er så lysten på den løsningen i et rom hvor folk mest skal sove.
Gjorde en beräkning på sidan jag länkade til, om du kunne legge bjelken forskjøvet så den ligger 1800 mm fra den ene kanten så ville bjelkelaget kunne klare seg med 45*145 mm uten å bli for svaiete. Men det er klart, det fører med seg en del arbeid å legge inn en ekstra bjelke som støtte, så du er kanskje ikke så interessert i den løsningen i et område hvor folk mest skal sove.
Det var ikke spesielt lett å finne en sånn stålprofil her, hehe. Nå har jeg fjernet sikkert 700kg stein og sand fra den ene delen av loftet der det var mest svai, og det ble en skikkelig forskjell faktisk. Jeg tror dette får bli bra. Det blir en hel del ekstra arbeid å felle ned en sånn bjelke, helt klart. Nå føles det helt greit faktisk, og dette får duge ganske enkelt.
Det var ikke spesielt lett å finne en slik stålprofil her hehe. Nå har jeg fjernet sikkert 700kg stein og sand fra den ene delen av loftet der det var mest svaiende, og det ble en skikkelig forskjell faktisk. Jeg tror dette får bli bra. Det blir en god del ekstraarbeid å felle ned en slik bjelke helt klart. Nå føles det helt greit faktisk, og dette får duge rett og slett.
takk for all hjelp og tips uansett
Jeg forstår at det ikke er ditt påfunn, men noe som ble gjort for lenge siden, men hvorfor i all verden "isolerer" man med sand og stein? Virker å være skikkelig dumt. Om det isolerer, så er det i så fall kun mot lyd.
kast all gammel isolasjon. er nok sagflis mm. veier "tonn". kjøp 2-sort. rhs stålprofil f.eks. 40x60x2, 40x70x2. sveise sammen i høyden, du får da 40x120. eller 40x140 mm. sveise deretter tverrplate under på cc. 600mm. for skruing nedenfra. bor et antall hull sideveis vekselvis øvre og nedre profil og skru sideveis. får 3 bærende vegger i stålet og du får garantert stiv gulv. tre kan aldri erstatte et gulv på trange flater som stål. deretter boks mellom regelrekker med tre. helt ok. bruk bjelkeskruv. lang borrespiss.
Jag förstår att det inte är ditt påhitt utan något som gjordes för länge sen, men varför i hela friden "isolerar" man med sand och sten? Verkar vara sjukt dumt. Om det isolerar så är det i så fall enbart mot ljud.
Ja, sand och sten lär ju isolera väldigt dåligt. Men det gör ju även timmer. Men det har ju bra värmelagrande egenskaper. Jag hittade många gamla flaskor, även en tand och ben ifrån älg. Sen är det en ordentlig krok i taket. Och en lucka upp på vinden ifrån köket. Så det skulle kunna ha använts som nån sorts skafferi eller något också.
När jag kommit hit på vintern så är huset väldigt kallt. tar ett dygn att få upp värmen i stommen. Men sen håller sig huset varmt länge. Så det funkar ju i alla fall
Jeg lurer på om det kunne fungere å skruelime et stålbånd, typ 2-3 mm tykt eller så, under gulvbjelkene slik at de tar opp en del av kraften. Det er jo på undersiden at strekkingen blir lengst, og dermed kreftene høyest.