Heisann!

Bor i et enetasjes hus bygget tidlig på 1990-tallet og besværes av "svaiende" gulv i stuen som snart gjør meg sprø - når man går så vibrerer / gynger det (alle glassene i vitrineskapet klirrer av full hals, inkludert annen møblering) og vi har konstatert at det heller mot "midtpunktet" av rommet (kanskje 1 cm diff mot vegg, så ganske kraftig)

Gjetter at dette kan skyldes for bredt mellom bjelkelaget? Virkelig ingen ekspert på dette, så tegning finnes nedenfor:

Plantegning av et enetasjes hus med markering rundt midten av stuen, som viser detaljerte mål og plassering av bjelkelag.

Øvrig om huset: Gulvet ligger over krypkjeller.

Mine spørsmål, som jeg håper noen klokere enn meg kan hjelpe meg med: :)
1. Noen som har peiling, ifølge tegning, om hypotesen "for bredt mellom bjelkelag" stemmer?
2. Hva kan man gjøre med dette for å gjøre gulvet rett igjen/stabilisere det?
3. Hvem kontakter man for å gjennomføre dette (om vi går ut fra hypotesen at vi ansetter noen for å fikse dette). Hva kan det koste på mellom tommelen og pekefingeren å få dette fikset?

/Julia

Det er jo ganske enkelt å spenne/trykke opp det nedenfra med en støttestang i midten av gulvet. Kryp under og fiks det midlertidig bare...

J Jujje skrev:
Heisann!

Bor i et enetasjes hus bygget tidlig på 1990-tallet og plages av "svaiende" gulv i stua som snart gjør meg gal - når man går så vibrerer / gynger det (alle glass i vitrineskapet klirrer av all viraken, inkludert annen møblering) og vi har konstatert at det heller mot "midtpunkten" av rommet (kanskje 1 cm diff mot vegg, så ganske kraftig)

Gjetter at dette kan skyldes for bredt mellom bjelkelagene? Virkelig ingen ekspert på dette, så tegning finnes nedenfor:

[bilde]

1. Er det noen som har peiling, ifølge tegningen, om hypotesen "for bredt mellom bjelkelag" stemmer?
2. Hva kan man gjøre for å få gulvet rett igjen/stabilisere det?
3. Hvem kontakter man for å gjennomføre dette (om vi går ut fra hypotesen at vi hyrer noen for å fikse dette)? Hva kan det koste omtrent å få dette fikset?

/Julia
1. Om det er 220mm høyde på bjelkene så kreves det en avstand på 400mm og skrulimt gulvspon. Så fremgår det jo ikke hvilken dimensjon gulvbjelkene har i dagens situasjon.
2. Om dere kompletterer eksisterende bjelker med en midt i mellom og dessuten tverrgir/korter inn mellom og deretter limer og skrur sponplate så vil det bli mye bedre enn det er i dag.
Spennvidden for hva det klarer øker med en meter. Deretter finnes det enda bedre materialer som kan redusere svikten enda mer.
3. Et byggefirma klarer en slik oppgave. Anbud gir deg en fornuftig prisoversikt.

Jeg gikk glipp av at dere hadde krypkjeller. Da går det an å legge en bjelke tvers over gulvbjelkene nedenfra og feste den/støtte opp den på en passende måte. Det vil ha større effekt på å redusere svikten og være billigere enn det jeg skrev ovenfor.

• Liker
pacman42
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Gikk glipp av at dere hadde krypgrunn. Da kan det legges en bjelke på tvers av gulvbjelkene nedenfra og festes/støttes opp på en passende måte. Det vil ha større effekt på å redusere svikten og være billigere enn det jeg beskrev ovenfor.
Akkurat. Og bare ved å midlertidig støtte nedenfra kan man få en ganske god oppfatning om hvordan resultatet kan bli ved en riktig utført jobb. Jeg hadde krøpet inn under grunnen med en gang for å teste hvordan resultatet kan bli med støtter.

• Liker
Tompafix
  • Laddar…
J Jujje skrev:
Heisann!

Jeg bor i et enetasjes hus bygd tidlig på 1990-tallet og plages av "svajende" gulv i stua som snart gjør meg gal - når man går så vibrerer / gynger det (alle glass i vitrineskapet klirrer som bare det, inkludert annen møblering) og vi har konstatert at det heller mot "midtpunktet" av rommet (kanskje 1 cm forskjell mot vegg, så ganske kraftig).

Gjetter at dette kan skyldes for bredt mellom bjelkelaget? Er virkelig ingen ekspert på dette, så tegning finnes nedenfor:

[bilde]

Øvrig om huset: Gulvet ligger over en krypkjeller.

1. Er det noen som har peiling, ifølge tegning, om hypotesen "for bredt mellom bjelkelag" stemmer?
3. Hvem kontakter man for å gjennomføre dette (om vi går ut fra hypotesen at vi leier inn noen for å fikse dette). Hva kan det koste sånn omtrent å få dette fikset?

/Julia
Om det er en krypkjeller dere kan jobbe i så er dette ganske enkelt. C/C i bjelkelaget er helt ok. Slå sammen 2 stk 45x145 så dere får en bjelke på 90x145 under hele lengden. Den legger dere midt under gulvet som støtte. Deretter legger dere vanlige betongsteinsplater 40x40 som støtte mot bakken så det ikke synker i framtiden. Løft opp forsiktig med jekk så dere kan få inn skikkelig støtte (typ liggende lekter/planker) mellom bjelken og platene. Støtten skal være fast så det ikke blir svai.

• Liker
sturnus
  • Laddar…
J Jujje skrev:
Hei!

Bor i et enetasjes hus bygd på begynnelsen av 1990-tallet og plages av "svaiende" gulv i stuen som snart gjør meg gal - når man går så vibrerer/gunger det (alle glass i vitrineskapet klirrer av bare livet, inkludert annen møblering) og vi har konstatert at det heller mot "midtpunktet" av rommet (kanskje 1 cm diff mot vegg, så ganske kraftig)

Gjetter at dette kan skyldes for bredt mellom bjelkelagene? Virkelig ingen ekspert på dette, så tegning finnes nedenfor:

[bilde]

1. Noen som har peiling, ifølge tegning, om hypotesen "for bredt mellom bjelkelag" stemmer?
3. Hvem kontakter man for å gjennomføre dette (om vi går ut ifra hypotesen at vi leier noen for å fikse dette). Hva kan det koste på en mellom tommelen og pekefingeren å få dette fikset?

/Julia
Spørsmål 3: Hvis det er mulig å komme til i krypkjelleren og det ikke er altfor besværlig tilgang så ville jeg anslå at det tar 2 menn mellom 1-2 dager, altså 16 - 32 timer. Så grovt og raskt 10-15k er nok ikke urimelig.

• Liker
pacman42
  • Laddar…
Eller så gjør man det selv.

F Fikadags skrev:
Om det er en krypkjeller dere kan jobbe i så er dette ganske enkelt. C/C i bjelkelaget er helt ok. Slå sammen 2 stk 45x145 så dere får en bærebjelke på 90x145 under hele lengden. Den legger dere midt under gulvet som støtte. Så legger dere vanlige betongheller 40x40 som støtte mot bakken så det ikke synker i fremtiden. Løft forsiktig med jekken så dere kan få inn solid støtte (typ liggende lekter/bord) mellom bærebjelken og hellene. Støtten skal være stum så det ikke blir svai.
Ikke glem å fuktsikre konstruksjonen. Takpapp mellom støtter og gulv samt mellom støtter og markstein.

• Liker
Fikadags
  • Laddar…
T tergo skrev:
man kan ha plastkiler under støttene, da kan man også etterjustere om det trengs
PLASTKIL RØD 65X25X8 20ST (velltra.se)
Glem ikke å skru inn en skrue eller på annen måte feste dem.

• Liker
tergo
  • Laddar…
Takk for alle gode svar, sjekker videre med noen byggfirmaer!!

• Liker
pacman42
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
noen slike justerbare stempler([lenke]) eller lignende og en lang tverrgående bærelist

///
burde fungere

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.