Jeg trenger et antall gjengestenger på 10mm for å feste opp en bærline, og disse bør aller helst være rustfrie.

Men jeg forstår ikke fasthetsklassene. Antar at type Jula og Byggmax har det billigste og dårligste..? Hva skal jeg se etter hvis jeg vil ha litt bedre gjengestenger?

Tror faktisk ikke det er noen større forskjell på de rustfrie stengene, så lenge som du som mann bør overdimensjonerer litt, så kommer det holde bra.
Hva har du tenkt for dimensjoner?

• Liker
Uppländare
  • Laddar…
E
Chaly Chaly skrev:
Den her tror jeg duger...

[lenke]
Spøker du? Ubehandlet?

Nei, skal du ha til bærende bjelke av trykkimpregnert tre så skal det være rustfritt.
Vfz duger heller ikke, den kommer til å begynne å ruste ettersom du trolig trenger å kappe gjengestangen.

Selv kjøpte jeg fra Bauhaus. Føltes som god kvalitet.

E erkka skrev:
Tuller du? Ubehandlet?

Nei, skal du ha til bjelke av trykkimpregnert virke så skal det være rustfritt.
Vfz duger heller ikke, den kommer til å begynne å ruste siden du mest sannsynlig trenger å kappe gjengestangen.

Selv kjøpte jeg fra Bauhaus. Virket som god kvalitet
Nei, ubehandlet er utelukket. Bjelken er ikke trykkimpregnert, men jeg har behandlet den selv. Dessuten vil den være i en veldig beskyttet posisjon.

Regner med 10mm for gjengestangen.

Alt stål som selges, inkludert av JULA og Byggmax, tilhører jo en viss stålkvalitet med bl.a. bestemte holdfasthetsegenskaper. Du må ta utgangspunkt i dine behov og deretter se hvor mange stenger og av hvilken dimensjon og kvalitet som trengs. Jeg har litt vanskelig for å forestille meg hvordan du skal feste opp en bjelke med gjengestenger? En bjelke, uansett om den er i stål eller tre, bør ha fundamenter som kan ta hånd om de vertikale lastene.

• Liker
erkka
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Alt stål som selges, inkludert av JULA og Byggmax, tilhører jo en viss stål kvalitet med bl.a. bestemte fasthetsegenskaper. Du må ta utgangspunkt i dine behov og deretter se hvor mange stenger og av hvilken dimensjon og kvalitet som trengs. Jeg har litt vanskelig for å forestille meg hvordan du skal feste en bjelke med gjengstenger? En bjelke, uansett om den er av stål eller tre, bør ha opplegg som kan ta hånd om de vertikale lastene.
Tenkte å bore hull i betongveggen og feste gjengstengene med ankermasse. Har boret en rekke hull i bjelken og gjengstengene går gjennom denne og festes fast med muttere.

Takbjelkene kommer til å festes i denne bjelken og også i veggen der bjelken sitter

Da forstår jeg hvordan du tenker. Jeg er dog ikke overbevist om at din konstruksjon er optimal. Har du noen oppfatning om hvor stor last per meter som bæringen skal ta? Har du noe bilde eller tegning?

R
M Mogg skrev:
Tänkte borra hål i sementveggen og feste gjengestengene med ankermasse.
Ligger bærebjelken langs sementveggen så kommer det til å holde, da trykket kommer ovenfra, skal det skje noe skal stengene
skjæres av (klippes av bærebjelken i flukt med veggen), og det kan bare skje med atskillige tonns trykk ovenfra, hvor langt har du mellom stengene
Ikke glem store skiver mot bærebjelken, treet synker av muttertrykket og det blir slark.

HGS FZV 8.8 ville jeg valgt. Ikke lett å finne høyere styrke og overflatebehandling er passende for den typen bygging.

R rävlyan skrev:
Ligger bærebjelken langs med cementveggen vil det holde, da trykket kommer ovenfra. Skal det skje noe må stengene skjæres av (klippes av bærebjelken langs med veggen), og det kan bare skje med betydelig tons trykk ovenfra. Hvor langt har du mellom stengene? Ikke glem store skiver mot bærebjelken, treet synker av muttertrykket og det blir slark.
Bærebjelken ligger mot betongveggen. Det er sementhulstein i veggen, men har slått opp hull som jeg har fylt med betong. Bærebjelken er 5,1 meter og har 11-12 fester for gjengestenger.

På bærebjelken hviler 9 stykker 45x220 på ca. 5,1 meter totalt (med utstikket). Spennvidden er 4,3 meter og taket har en helling på 17 grader.

Vet ikke hvordan jeg beregner belastningen som bærebjelken og gjengestengene skal tåle.

Sist redigert:
E
M Mogg skrev:
Bærebjelken ligger mot betongveggen. Det er sementhullstein i veggen, men har banket opp hull som jeg har fylt med betong. Bærebjelken er 5.1 meter og har 11-12 fester for gjengestenger.

På bærebjelken hviler 9 stykker 45x220 på ca 5.1 meter til sammen (med utspringet). Spennvidden er 4.3 meter og taket har en helling på 17 grader.

Vet ikke hvordan jeg beregner belastningen som bærebjelken og gjengestengene skal tåle
Det er skjærspenningen som avgjør hvilken dimensjon og antall på gjengestengene.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skjuvspänning

F kan du regne ut enkelt (egentyngde + snøtyngde i henhold til snøsone). ”Tau” er en konstant avhengig av hvilket stål du velger.

M Mogg skrev:
På bærbjelken hviler 9 stykker 45x220 på ca 5.1 meter sammenlagt (med utheng). Spennvidden er 4.3 meter og taket har en helling på 17 grader.
Det betyr at hver takbjelke representerer en last på knapt 8 kN (ca 800 kg) om det ikke kan oppstå noen snølomme innerst, da kan det bli snakk om mer. Ligger huset på Billingen eller lenger nord i Skaraborg kan du regne med 20% høyere verdier.
Det er maksimal skjærkraft som bestemmer hva gjengestangen tåler (pluss naturligvis innfestingen). Jeg tror at 10 mm er i minste laget. Minst 12 mm, men kanskje enda heller 16 mm. Jeg fant en lenke som gjelder ekspanderskrue som likevel beskriver problemet ganske bra.
http://nfgab.se/sv/fastelement/17_stalbyggnation/SB12_expandrar/1889_pinnskruvexpander-eta/
Sett innfestingene rett under respektive takbjelke så får du ikke noe moment i bærbjelken.

J justusandersson skrev:
Det betyr at hver takbjelke representerer en last på knapt 8 kN (ca 800 kg) om det ikke kan oppstå noen snøfanger lenger inn, da kan det bli snakk om mer. Ligger huset på Billingen eller lenger nord i Skaraborg kan du regne med 20% høyere verdier.
Det er maksimal skjærkraft som bestemmer hva gjengestangen tåler (pluss selvfølgelig innfestningen). Jeg tror at 10 mm er i spinkleste laget. Minst 12 mm, men kanskje enda bedre 16 mm. Jeg fant en lenke som gjelder ekspansjonsbolt som likevel beskriver problemet ganske bra.
[lenke]
Sett innfestingene rett under respektive takbjelke så får du ingen moment i bjelken.
Ojda.. Slik jeg har gjort det nå kommer ikke innfestingene under respektive bjelke..!! :-(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.