Hei!
Vi holder på å bygge en ny stall. Bjelkelaget og taket vil bli avlastet med limtrebjelker. Disse er beregnet. Nå lurer jeg på valg av stålstolpe for å bære opp limtrebjelkene.
Vurderer å bruke VKR 100x100x8. Er det noen som kan regne ut hvilken last en 2,4 henholdsvis 4,2 meter lang slik stolpe klarer (stående fast i begge ender...)?
Takk på forhånd!
/Joakim Gunneriusson
Vi holder på å bygge en ny stall. Bjelkelaget og taket vil bli avlastet med limtrebjelker. Disse er beregnet. Nå lurer jeg på valg av stålstolpe for å bære opp limtrebjelkene.
Vurderer å bruke VKR 100x100x8. Er det noen som kan regne ut hvilken last en 2,4 henholdsvis 4,2 meter lang slik stolpe klarer (stående fast i begge ender...)?
Takk på forhånd!
/Joakim Gunneriusson
Google på Tibnor Konstruksjonstabeller!
I den kan man lese at en søyle, VKR 100x100x8, stål S355, L = 2,4 m har en bæreevne av 582 kN i sikkerhetsklasse 3. Dito med L = 4,5 m har en bæreevne av 244 kN i sikkerhetsklasse 3.
I den kan man lese at en søyle, VKR 100x100x8, stål S355, L = 2,4 m har en bæreevne av 582 kN i sikkerhetsklasse 3. Dito med L = 4,5 m har en bæreevne av 244 kN i sikkerhetsklasse 3.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Beregningsmessig er de ikke festet i begge ender, støper man fast søylen i betongen så er den fast innspent i den ene enden men en fotplate sitter for dårlig. mot limtreet er den ikke fast, snarere tvert imot om limtreet vil bøye ned søylen. Det er risikoen for knekk man dimensjonerer for.
Nå vet jeg ikke hva Tror jeg fattar har hatt for inneverdi i beregningen.
Protte
Nå vet jeg ikke hva Tror jeg fattar har hatt for inneverdi i beregningen.
Protte
Bæreevnen ovenfor gjelder for ledd-ledd, altså knekkelengde 2,4 m henholdsvis 4,5 m. Ville aldri våget å beregne med fast innspenning uten nærmere informasjon om innfestingene. Jeg tolket "fast i begge ender" som at søyleendene holdes fast i sideveis retning, ikke at de er fast innspent.
Tusen takk for raske svar. Jeg antar at jeg kan sove godt da, siden jeg kommer til å ha fire slike pilarer for å bære opp loftet med (13x7 meter). Også yttervegger bærer loftet. Den lange skal bære mønebjelken i midten (som også påvirker to av loftets pilarer, men disse ser jo ut til å være kraftig overdimensjonerte)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Så bra, vi er helt enige, jeg var litt bekymret over "fast i begge ender".Tror jag fattar skrev:
Protte
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hållfasthet vägg kaklat badrum?
Badrum -
Styrke trestruktur for hyllesystem
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bæreevne takstoler med høy vs lav helling
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur hållfasthetsberäkna planka?
Övrigt husrelaterat -