Jeg skal flytte inn i en leilighet hvor jeg vil ha 2 stk vegglamper på betongvegg i gangen. Fresing er ikke tillatt. Jeg vurderer å lime på gipsplater og deretter legge elkabelen i sporene.
Kan noen vennligst komme med noen kommentarer om dette er en god idé, er 12mm gips for tungt? Hvis 6mm brukes, kan man lime doble plater for å få plass til elkablene? Med mer...
Er det oppreglede gipsvegger?
Da kan du ta et hull ved lampen og ved enten gulvsokkelen eller taklisten og fiske gjennom EXQ-kabel eller flexslange inne i veggen.
Kan/skal lampen monteres over en boks?
edit:
Åh, beklager, det sto jo betongvegg ...
Ja da er det vel utenpåliggende klamret kabel som gjelder eller muligens som du skriver, et spor laget med gipsplater ...
Det er ingen problem, finn bare en passende lim, kan være litt av hver, men selvfølgelig ikke epoksy, trelim (hvitt lim) eller cyanoakrylatlim for å nevne noen eksempler.
Men noe slags monteringslim av noe slag.
Du trenger en limstyrke på ynkelige 10-15 kg/kvm, og mange monteringslim er 1000-10000 ganger sterkere. Eller f.eks. Tec 7 som tåler 270.000 kg/kvm ...
Dine problemer vil i stedet være to andre, hvordan beskytter du strømkabelen?
Hvordan unngår du at veggen sprekker i skjøten?
edit:
Jeg tror det finnes andre her som er bedre på å foreslå en god lim.
Takk Mikael, verdsatt. Bra oppfølgingsspørsmål du stilte, jeg er veldig usikker på begge spørsmålene. Min tanke er å prøve å få litt innspill om og hvordan ting går, for å se forberede alt så en elektriker kan legge strømmen.
1. Jeg hadde håpet at sparkel over spor og vegg ville være nok, men har du/dere noen erfaring med at det kan komme sprekker? Kan man bruke noe grovere enn sparkel, for eksempel murpuss?
2. Nå unnskylder jeg min uvitenhet, men hadde også håpet at strømmen skulle kunne legges i en form for rør som er smalere enn 12 mm? Har du mer kunnskap her Mikael?