Jeg skal rive en kjellervegg som jeg tror støtter opp en av kjellerveggene. Jeg tenkte å erstatte den med en bjelke som går fra stenderne i taket og deretter støpes fast i gulvet. Hvilken størrelse på bjelken bør jeg bruke? Jeg tenkte å lime/skru sammen 3 stk 45*145 stendere til en stolpe. Blir det passe tror dere?

Tja, gjette kan man alltid ;-) Ta det med en som kan regne på laster. dvs K

Når jeg har spurt rundt tidligere er det grensetilfelle at veien trenger ekstra støtte. Den er kun rundt 7,5 meter lang og grensen ligger på litt over 7 meter. Får vel ta en større dimensjon bare for å forsikre meg da :) Stolpens størrelse har ikke så stor betydning.

Tegning eller bilder? veggen kan også støtte bjelkelaget..

R Rigor skrev:
Tegning eller bilder? veggen kan også støtte bjelkelaget..
Nei, den støtter ikke noe. Veggen ble kun bygget som en skillevegg og eventuelt som ekstra støtte for ytterveggen. Jeg ser dette fordi inneraket ble gjort ferdig før skilleveggen ble bygget (sponplater som løper ovenpå skilleveggen til andre siden av veggen). Bjelkelaget løper langs med veggen og tar ikke støtte av den.

Så din "stolpe" skal støtte ytterveggen?

R Rigor skrev:
Så din "stolpe" ska støttes ytterveggen?
Eksakt. Kommer forankres i en regel i taget samt støpes fast i gulvet. Kommer ta i litt og kjøre på 4st 45*170 reglar som er limt. Totalt 180*170 :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.