Nykommer her og med huseierskap.

Spørsmål: bygge støttemur, som det ser ut nå skal muren bygges langs den offentlige veien. Der er det en kantstein fast støpt i sement. Den sementen har rent inn på min tomt, så jeg kan ikke grave dypere for å lage en grøft for muren.

Begynte å legge murstein i mørtel, men merker nå at bakken heller, og resultatet blir at jo lenger ned jeg kommer jo mer mørtel trenger jeg å bruke for å få det loddrett.
Mitt spørsmål er: vil støttemuren, som er 25m lang og 1m høy, stå igjen når det senere fylles opp med grus og jord når det ikke finnes noen kant nederst som støtte?

Eller klarer muren seg likevel med bare grovbetong der det blir høyere?
 
Det blir å forankre den i bunnen samt at med den høyden forankre den inn i skråningen. Dubbes med min 16 armeringsjern på hver meter rett ned i bakken, ca 50 cm. Opptil armeringsjern som festes i muren ca 30 cm ned og går rett inn i skråningen og forankres godt opp med 30X30 sementplater som jernet går igjennom og bøyes på baksiden, passende at ankeret sitter min 1,5 meter inn, klart avhengig av hvordan skråningen er.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.