Hei!
I dag ser man hvordan de eksisterende takstolene (litt over 8m fritt spenn med ca 1m mellom hver) ikke helt har klart lasten i løpet av ca 30 år.
(Innertaket har sunket 5-10cm).
Belastning fra taket - ingen anelse. (men de tidligere eierne har ofte måkt taket 1 gang / år.)
Nå er ambisjonen å støtte et antall takstoler med en støtte fra en limtrebjelke (6,3m), plassert på tvers mot takstolene.
Bør innertaket (trepanel) fjernes før støttebjelken presses opp på plass? (eller vil panelet tåle trykket?)
Tenker over dimensjoneringen av denne limtrebjelken. Vil beholde så mye takhøyde som mulig under bjelken.
De dimensjonene jeg spontant har tenkt på er .:
56x225x6300
56x270x6300
90x225x6300
90x270x6300
Finnes det noen tabell/program som viser hvilken belastning som respektive dimensjon tåler?
(kanskje disse dimensjonene er for svake eller blir altfor overdimensjonerte.)
I dag ser man hvordan de eksisterende takstolene (litt over 8m fritt spenn med ca 1m mellom hver) ikke helt har klart lasten i løpet av ca 30 år.
(Innertaket har sunket 5-10cm).
Belastning fra taket - ingen anelse. (men de tidligere eierne har ofte måkt taket 1 gang / år.)
Nå er ambisjonen å støtte et antall takstoler med en støtte fra en limtrebjelke (6,3m), plassert på tvers mot takstolene.
Bør innertaket (trepanel) fjernes før støttebjelken presses opp på plass? (eller vil panelet tåle trykket?)
Tenker over dimensjoneringen av denne limtrebjelken. Vil beholde så mye takhøyde som mulig under bjelken.
De dimensjonene jeg spontant har tenkt på er .:
56x225x6300
56x270x6300
90x225x6300
90x270x6300
Finnes det noen tabell/program som viser hvilken belastning som respektive dimensjon tåler?
(kanskje disse dimensjonene er for svake eller blir altfor overdimensjonerte.)
Du kan prøveA Albireo skrev:Hei!
I dag ser man hvordan de eksisterende takstolene (drøyt 8m fritt spenn med ca. 1m mellom hver) ikke helt har klart lasten i løpet av ca. 30 år.
(Innertaket har sunket 5-10 cm).
Belastning fra taket - ingen anelse. (men de tidligere eierne har som oftest måket taket 1 gang / år.)
Nå er ambisjonen å støtte et antall takstoler med en støtte fra en limtrebjelke (6,3m), plassert tvers mot takstolene.
Bør innertaket (trepanel) tas bort før støttbjelken trykkes opp på plass? (eller vil panelet holde trykket?)
Funderer på dimensjoneringen av denne limtrebjelken. Vil beholde så mye takhøyde som mulig under bjelken.
De dimensjoner jeg spontant har tenkt på er .:
56x225x6300
56x270x6300
90x225x6300
90x270x6300
Finnes det noen tabell/program som viser hvilken belastning som henholdsvis dimensjon klarer?
(kanskje disse dimensjonene er for svake eller blir alldeles for overdimensjonerte.)
Svenskt Träs beregningsprogram
Har forsøkt å forstå hvordan jeg kunne nytte dette, men har mislykkes.
Den store utregningen på den siden er hva forskjellige ting veier (som snølast / isolering / platetak osv.) for å gi en bjelke som resultat.
Mitt ønske er å kunne sammenligne styrken på forskjellige bjelkedimensjoner.
Det kanskje er nok å beregne bøyningsmotstanden og sammenligne?
(tror at formelen for bøyningsmotstand er .: W = (bh^2) / 6 )
Neste steg er å få kontroll på - hvor mye blir nedbøyingen av for eksempel en last på 2000kg bilr.
Siste steg denne runden, er å finne ut hva vekten av disse bjelkene er.
Nå er det kanskje blitt klart hvilke 1-2 dimensjoner som ville fungere. (følelsesmessig)
Siden takstolene vil bli uforandret og holde opp taket videre, vil denne bjelken kun hjelpe takstolene med å ikke måtte trykkes ned så mye. Men denne bjelken vil ha drøyt 6m mellom støttene, noe som er ganske mye i seg selv.
Den store utregningen på den siden er hva forskjellige ting veier (som snølast / isolering / platetak osv.) for å gi en bjelke som resultat.
Mitt ønske er å kunne sammenligne styrken på forskjellige bjelkedimensjoner.
Det kanskje er nok å beregne bøyningsmotstanden og sammenligne?
(tror at formelen for bøyningsmotstand er .: W = (bh^2) / 6 )
Neste steg er å få kontroll på - hvor mye blir nedbøyingen av for eksempel en last på 2000kg bilr.
Siste steg denne runden, er å finne ut hva vekten av disse bjelkene er.
Nå er det kanskje blitt klart hvilke 1-2 dimensjoner som ville fungere. (følelsesmessig)
Siden takstolene vil bli uforandret og holde opp taket videre, vil denne bjelken kun hjelpe takstolene med å ikke måtte trykkes ned så mye. Men denne bjelken vil ha drøyt 6m mellom støttene, noe som er ganske mye i seg selv.
Det er en påbygning til en låve som er bygget som garasje / maskinhall med et litt for flatt takB Boan skrev:
Bildet fikk litt rare proporsjoner (ca 8,5m bredt) - venstre dør er 2,5m og høyre er 2,7m bred

Å forsterke ca 6 takstoler, når avstanden mellom innertak og yttertak er små - er ikke enkelt.
(eller så vet jeg ikke hvordan det kan gjøres)
hele bygningen er ca 10-11m dyp - men etter garasjedelen på 6,3m finnes skillevegger mm. som stiver.
hvordan er takstolene konstruert i dag? dvs hvilken type?A Albireo skrev:Det er en påbygging til en låve som er bygget som garasje / maskinhall med et litt for flatt tak
Bildet fikk litt rare proporsjoner (ca 8,5m bredt) - venstre dør er 2,5m og høyre er 2,7m bred
[bilde]
Å forsterke ca 6 stk takstoler, når avstanden mellom innertak og yttertak er liten - er ikke enkelt.
(eller så vet jeg ikke hvordan det kan gjøres)
hele bygningen er ca 10-11m dyp - men etter garasjedelen på 6,3m finnes det mellomvegger mm. som støtter.
Det kan jeg ikke svare på rett fram - men husker jeg rett er det en fagverketakstol W eller WW med altfor svake armer. (husker ikke heller - 195x45 eller kanskje 225x56) men spennet er langt mellom støttene.
Klikk her for å svare