For å ikke påvirke takhøyden i fremtidig verksted, tenker jeg meg følgende løsning:
Med støtte fra eksisterende tømmervegger monteres to limtredrager over dagens bærende dragere, som forankres med limtredragerne på en passende måte.
Limtredragerne er også tenkt som opplegg for en gangbro på loftet, eventuelt blir det et helt gulv med flere bjelker.
Kan dette fungere?
Limtredrager 2 stk 42x225 Kun gangbro.
Alternativt
Byggebjelker 45x195 cc 600 med tregulv.
Rommet bestod tidligere av 3 mindre rom/bod på betongplate.
Platen pigget opp, undertak revet, innervegger revet og kuttersponet samlet i sekker.
Uthus med tømmerkonstruksjon, saltak.
Tidligere tegltak, i dag plate.
Mvh Anders
Med støtte fra eksisterende tømmervegger monteres to limtredrager over dagens bærende dragere, som forankres med limtredragerne på en passende måte.
Limtredragerne er også tenkt som opplegg for en gangbro på loftet, eventuelt blir det et helt gulv med flere bjelker.
Kan dette fungere?
Limtredrager 2 stk 42x225 Kun gangbro.
Alternativt
Byggebjelker 45x195 cc 600 med tregulv.
Rommet bestod tidligere av 3 mindre rom/bod på betongplate.
Platen pigget opp, undertak revet, innervegger revet og kuttersponet samlet i sekker.
Uthus med tømmerkonstruksjon, saltak.
Tidligere tegltak, i dag plate.
Mvh Anders
En søyle på går opp i møne. Deretter to søyler til (blå på bildet). Dog ingen større belastning. Gammelt tungt tegltak som nå er et blikktak i snøsonen 2.
Første tanke var å støtte nedenfra med søyle og bjelke, men syntes takhøyden ville bli påvirket for mye.
Før riving fantes det støtte på to av disse 5 bjelkene i form av innervegg (røde på bildet).
Første tanke var å støtte nedenfra med søyle og bjelke, men syntes takhøyden ville bli påvirket for mye.
Før riving fantes det støtte på to av disse 5 bjelkene i form av innervegg (røde på bildet).
Hvis veggen bare støttet bjelkene som tar taklast, så ville jeg vurdert å bare forsterke disse to bjelkene.A Anders_cc skrev:En søyle går opp i mønet. Så to søyler til (blå på bildet). Dog ingen større belastning. Gammelt tungt tegltak som nå er et platetak i snøområde 2.
Første tanken var å støtte nedenfra med søyle og bjelke, men syntes takhøyden ville bli påvirket for mye.
Før riving var det støtter på to av disse 5 bjelkene i form av innervegg (røde på
Der de blå taksøylene kommer ned nær veggen kan det være nok å bare forsterke bjelken lokalt mellom veggen og taksøyle ved å lime og skru noe på den eksisterende bjelken.
For bjelken der søylen angriper midt på, trengs forsterkning langs hele dens lengde ved å lime og skru på noe. Alternativt at du setter inn noen skråstag mellom dekke og bjelke i taket, slik at du får en form for fagverk/takstol.
Tror det vil bli vanskelig å få de to innledende forslagene dine til å lønne seg, samt det jeg presenterte nå. Det vil trolig kreves betydelig grovere saker for å klare taklasten.
Har du snørasvern på taket, og er det relativt enkelt å måke det?
Ingen snørasgjerder, det meste sklir av taket. Ja, enkelt å måke. Kanskje forsterke bjelken med midtstolpelasten (grønn skisse) og de andre to bjelkene som du foreslo samt limtrebjelker/reglar som min grunntanke. Skulle bjelkene henge med tiden går det sikkert å støtte mer. Tror/håper ikke taket faller inn.
Tenker om denne løsningen med overliggende lastavvekslende bjelke er rimelig, eller om den må være på undersiden...? Da blir spørsmålet hvilken dimensjon som kreves.
Tenker om denne løsningen med overliggende lastavvekslende bjelke er rimelig, eller om den må være på undersiden...? Da blir spørsmålet hvilken dimensjon som kreves.
Klikk her for å svare