vi har kjøpt et hus fra 1939 vi vil åpne opp mellom kjøkken og stue men nå er spørsmålet om den hjelper til å holde oppe overetasjen eller ikke her er gamle tegninger fra -39, den rødmerkede veggen vil vi fjerne, vi har åpnet opp litt av veggen for å sjekke under det var et tomrom på kanskje 10-15 cm med sagflis som isolasjon under til, veggen er har masonite og 50mm rupanel lignende virke.

• Gammel arkitekttegning fra 1939 som viser plantegning av et hus. En vegg mellom kjøkken og stue er markert i rødt.
  • Gammel plantegning av et hus fra 1939, viser seksjon og kjellerplan med mål, hvor en rødmerket vegg vurderes for fjerning mellom kjøkken og stue.
Jeg vil gjette at den ikke er bærende - midtveggen bør være bærende. Men alltid best å vente på Justus råd.

• Liker
sebbep
  • Laddar…

Beste svar

Huset har en plankestamme. Veggen som dere vil fjerne består av 2 tommers skrudd planke. Problemet med hus med denne byggemetoden fra 1920-40-tallet er at man aldri kan være helt sikker på gulvbjelkenes retning. Husene kan være veldig usystematisk bygget. I dette tilfellet tør jeg dog påstå at den røde veggen ikke er bærende. Det begrunner jeg dels med proporsjonene hos kjøkken og stue, dels med skorsteinens form og plassering.

• Liker
sebbep
  • Laddar…
tusen takk for svarene! :D

Nå har vi et annet spørsmål angående en annen vegg, bare det blåmarkerte ønsker vi å åpne opp for å få en luftigere gang, finnes bilde under kjelleren som tyder på at den ikke er bærende, men for sikkerhets skyld så spør jeg.

• Kjeller med grått gulv og hvitt tak, hvit trapp i venstre hjørne, grønn dør midt i bildet, og ubehandlet trevegg med blå maling.
  • Plantegning av første og andre etasje i et hus, med en vegg i første etasje markert i blått for mulig endring; viser også romfordeling.
Blå vegg er sikkert ikke bærende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.