Halloj!

Holder på å finalisere visse tegninger for eneboligen vi skal bygge og har hatt litt funderinger rundt tykkelse på innervegger, både bærende og ikke-bærende :thinking:

Ikke-bærende innervegg
Fungerer nedenstående 118 mm konstruksjon som en ikke-bærende innervegg for å utelukke lyd rommene imellom? Antar at man ikke kan ha 70 mm isolasjon uten må bruke 45 mm isolasjon for å gi plass til elektrikeren?

- 13 mm gips
- 11 mm OSB
- 45x70 mm regel + XX mm isolasjon
- 11 mm OSB
- 13 mm gips

Tenkte nesten på om man ikke skulle bruke 45x95 regel i stedet og øke konstruksjonens tykkelse til 143 mm i stedet for å sikre lydisoleringen. Problemet her er vel at dørkarmen blir uvanlig tykk hvis man skal bruke denne konstruksjonen gjennom et hus på 200 kvm.

Bærende innervegg
Huset vil ha vanlige saftakstoler samt W-takstoler gjennomgående, dermed bør det ev. holde med en 168 mm konstruksjon alt. 193 mm totalt;

- 13 mm gips
- 11 mm OSB
- 45x120 regel alt. 45x145 regel + XX mm isolasjon
- 11 mm OSB
- 13 mm gips

Samme sak gjelder her. For å gi plass til elektrikeren, hvilken dimensjon på isolasjon bør man bruke?

Sist redigert:
Bærende innervegger 45x120 føles virkelig overdrevet, det holder fint med CC60 45x95 om det ikke er et veldig ekstremt hus du bygger. Tror til og med 45x70 holder.. De skal jo bare bære opp bjelkelaget på loftet/etasjen over. Finnes jo til og med hus med 45*70 bærende yttervegger.

• Liker
farmis
  • Laddar…
Enkle da du veggen og la elektrikeren gjøre sitt før du isolerer så kan du klemme inn det som får plass før du dobler.
Men husk at det er bare bomlyd i veggen selv du fjerner med isolering i veggen, er det for lyden inn eller ut så er en plate gips til mange ganger bedre.

Tykkelsen er ingen problem med karmer, utsalninger må man alltid gjøre.

Ellers er jeg enig med tidligere at det høres ut som veldig solide vegger med 120... 95 duger til det meste.

• Liker
farmis
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Enkla da du veggen og la elektrikeren gjøre sitt før du isolerer så kan du klemme inn det som får plass før du dobler.
Men tenk på at det er bare bom lyd i veggen selv du tar bort med isolering i veggen, er det for lyden inn eller ut så er en plate gips til mange ganger bedre.

Tykkelsen er ikke noe problem med karmer, utforinger må man alltid gjøre.

Ellers er jeg enig med tidligere at det høres ut som veldig solide vegger med 120... 95 duger til det meste.
Hva vil du imidlertid foreslå vedrørende ikke-bærende innervegger? En totaldimensjon på 118 mm (dvs. 45x70 mm regel) eller 143 mm (dvs. 45x95 mm regel)? Alt over 118 mm føles veldig bredt sett visuelt når man ser på en dørkarm.

• Liker
Danne/92
  • Laddar…
F farmis skrev:
Hva ville du foreslå angående ikke-bærende innervegger? En totaldimensjon på 118 mm (dvs. 45x70 mm regel) eller 143 mm (dvs. 45x95 mm regel)? Alt over 118 mm føles veldig bredt visuelt når man ser på en dørkarm.
Vi bygger nå med 70s regel og gips+OSB på begge sider. Jeg har vært inne i hus med den konstruksjonen og de oppleves stille synes jeg. Jeg vet ikke hvor mye mer lydisolasjon du oppnår ved en 95s regel. Min oppfatning er at lyden kommer inn via døren, så sørg for å få god lydisolasjon der hvis du vil ha et stille hus.

• Liker
Huddingebo og 1 annen
  • Laddar…
Magnus E K
Finnes det en vanlig innerdør i veggen så vil den normalt være svakeste leddet og trolig overkill å bygge veggen på noen annen måte enn ditt første forslag. Finnes ingen dør så blir det aller stillest å bygge som to separate vegger med isolasjon i mellom, slik at ikke stenderne blir "lydbroer".

70-isolering går bra til en 70-regel selv om elektrikeren skal dit, det er normalt. Du isolerer etterpå.

• Liker
farmis
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Finnes det en vanlig innerdør i veggen så vil den normalt være det svakeste leddet og sannsynligvis overkill å bygge veggen på en annen måte enn ditt første forslag. Finnes ingen dør så blir det aller stillest å bygge som to separate vegger med isolasjon imellom, slik at ikke stendere blir "lydbroer".
Hmm, forstår nok ikke helt ditt siste forslag når det ikke finnes en dør. Har du mulighet til å utdype hva du mener? :)

Sist redigert:
Magnus E K
  • Liker
farmis
  • Laddar…
Med saxtakstoler og W-takstoler i et enetasjes hus er det ikke behov for bærende innervegger. Beste lydreduksjon får man vanligvis med en dobbel og forskjøvet stenderkonstruksjon. Det er ingen grunn til å ha grovere stendere enn 45x70, men konstruksjonen i seg selv krever litt plass.

• Liker
farmis
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.