Situasjon: en metallkrok holder en dør mot en vegg. Festet i veggen gikk i stykker etter sikkert veldig mange år, skrue og plugg falt ut.
Vegg: halvporøs puss/tegel/mørtel (100+ år gammelt leilighetshus)
Hull: Relativt stort fordi den gamle pluggen rev ut en del på vei ut.
Skrue: betydelig mindre enn hullet, kan ikke lett byttes til en større for den er festet til metallkroken.
Prøvde allerede med vanlig gul plastplugg som passet skruen men som ikke i nærheten fylte opp hullet. Prøvde også å fylle opp hullet med biter av den gamle pluggen og annet rusk men det funker ikke.
Finnes det en eller annen type plugg som fyller opp det store hullet og lar meg bruke den gamle mindre skruen? Det burde være den SMARTE måten å løse det på. Men jeg finner ingenting på byggevarehusene.
(Jeg forstår allerede at man i prinsippet kunne fylle opp hullet med husfix og bore nytt og plugg - eller bare fylle det gamle hullet og bore et nytt et stykke unna og plugge osv. Men jeg tror på gjenbruk.)
Fyll hullet med husfix, epoxy eller noe annet som kan være passende, etter at du har rengjort det så godt som mulig.
Men, i stedet for å vente på at det herder og bore et nytt hull, sett inn pluggen der du vil ha den, slik at den får godgjøre seg og herde på plass. Deretter skrur du bare inn øyet & kroken når det er tørt og hardt igjen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.