Regnet litt på en stor "carport". Tenkte meg ca 12x4m med en stolpe i midten så det blir 2 stk 6m glugger

Tastet inn dette på byggbeskrivelser.se og det gikk visst ikke an å løse med hva som fantes i databasen deres i hvert fall.... ... 115x630 limtre fikser ikke dette altså? virker jo helt merkelig... men jeg kunne lett tenkt meg å sette kortlinger i henhold til nedenforstående bilde for å styrke opp. Ikke fordi jeg tror det trengs egentlig men for at det skal bli byggmessig ok... Hvordan regner man på dette tro? Gjetter at man ikke får regne bort spennvidden til 100% men noen tommelfingerregel håper jeg fins...

Også 5m åpninger (om den hadde vært 10m) er kjørt ifølge beregningsverktøyet...

Synes det burde finnes godkjente standardkonstruksjoner som man kan bruke så lenge man ligger under målene men det er ingenting jeg finner...

Årsaken til stor glugg er at jeg vil kunne rygge inn henger etc fra siden derfor at det er ok med kortlingene så lenge man ikke slår hodet i dem....

Carportskisse med to åpninger og støttebjelker mellom stolpene.

Illustrasjon av en stor carportkonstruksjon med mål og materialvalg beskrevet, inkludert informasjon om limtre og konstruksjonsvirke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.