Hei
Dette spørsmålet har sikkert blitt diskutert her før, men jeg har ikke klart å finne noe passende svar.
Jeg skal nå til våren støpe en mur som er ca. 70 cm høy og 30 cm bred.
Den vil være i en vinkel (se bilde).
Jeg kommer først til å støpe en grunnmur, deretter skal formen lages for selve muren.
Nå er det slik at jeg skal lage en radie et sted i muren.
Jeg er litt usikker på hvordan man gjør dette på best mulig måte og hvilket materiale man skal bruke.
Jeg legger ved et bilde som viser hvordan selve muren skal se ut samt hvordan jeg har tenkt å bygge formen.
Bør man bruke 12 mm forskalingsfiner for den buede delen eller noen type masonitt som er lettere å bøye?
Vær så snill å gi meg noen gode råd, det ville jeg sette pris på.
Mvh
Anders
Dette spørsmålet har sikkert blitt diskutert her før, men jeg har ikke klart å finne noe passende svar.
Jeg skal nå til våren støpe en mur som er ca. 70 cm høy og 30 cm bred.
Den vil være i en vinkel (se bilde).
Jeg kommer først til å støpe en grunnmur, deretter skal formen lages for selve muren.
Nå er det slik at jeg skal lage en radie et sted i muren.
Jeg er litt usikker på hvordan man gjør dette på best mulig måte og hvilket materiale man skal bruke.
Jeg legger ved et bilde som viser hvordan selve muren skal se ut samt hvordan jeg har tenkt å bygge formen.
Bør man bruke 12 mm forskalingsfiner for den buede delen eller noen type masonitt som er lettere å bøye?
Vær så snill å gi meg noen gode råd, det ville jeg sette pris på.
Mvh
Anders
Du er jo inne på riktig spor ser jeg av bildene. Jeg er usikker på om du får til å bøye formplyfa sånn, men trikset da er å sage spor med sirkelsagen kanskje gjennom halve eller 2/3 av plyfa på "baksiden", ganske tett, slik at du kan bøye den. Søk litt på nettet så finner du sikkert eksempler på det. Eller som du sier masonitt, men da kanskje du må sette ganske tett med "radiebiter" som støtte.
Du trenger heller ikke å ha hele plater som støtte, det holder om du sager ut "bananer" med kanskje 200mm bredde eller så. Da får du ut en gjeng fra hver plate. For å få litt bedre stabilitet i dem kan man lime sammen 2-3 stykker så den blir litt tykkere også.
Bygg en liten jigg med en stikksag, eller overfres på en arm og en plate under som støtte som du fester biten som skal sages (eller freses) i, da gjør du enkelt og raskt mange biter. Radien endrer du ved å bare endre lengden på armen. La den stikke ut et stykke forbi sentrum og flytt der, sagen/fresen lar du sitte fast i sin ende.
Håper du forstår min kanskje litt forkortede forklaring.
Du trenger heller ikke å ha hele plater som støtte, det holder om du sager ut "bananer" med kanskje 200mm bredde eller så. Da får du ut en gjeng fra hver plate. For å få litt bedre stabilitet i dem kan man lime sammen 2-3 stykker så den blir litt tykkere også.
Bygg en liten jigg med en stikksag, eller overfres på en arm og en plate under som støtte som du fester biten som skal sages (eller freses) i, da gjør du enkelt og raskt mange biter. Radien endrer du ved å bare endre lengden på armen. La den stikke ut et stykke forbi sentrum og flytt der, sagen/fresen lar du sitte fast i sin ende.
Håper du forstår min kanskje litt forkortede forklaring.
thomasx
Takk. Jeg er også bekymret for at det kan være vanskelig å bøye plate, den finnes jo også i 9mm tykkelse. Kanskje bør jeg vurdere å bruke en slik og sage spor i den. Kan jo gjøre en test på det.
mycke_nu
Jeg vurderte fra starten å mure og pusse hele muren, men jeg har droppet den tanken, så dessverre er det ikke et alternativ.
larsbj
Har aldri tenkt på ideen med stående råspont.
Det er ikke dumt i det hele tatt.
Da kan det holde med 2 plater med utskåret radius og deretter stående råspont som dekkes med masonite.
Da bør jeg få en sterk konstruksjon som motstår kreftene.
Muren blir jo ikke så høy, så det burde holde.
Takk. Jeg er også bekymret for at det kan være vanskelig å bøye plate, den finnes jo også i 9mm tykkelse. Kanskje bør jeg vurdere å bruke en slik og sage spor i den. Kan jo gjøre en test på det.
mycke_nu
Jeg vurderte fra starten å mure og pusse hele muren, men jeg har droppet den tanken, så dessverre er det ikke et alternativ.
larsbj
Har aldri tenkt på ideen med stående råspont.
Det er ikke dumt i det hele tatt.
Da kan det holde med 2 plater med utskåret radius og deretter stående råspont som dekkes med masonite.
Da bør jeg få en sterk konstruksjon som motstår kreftene.
Muren blir jo ikke så høy, så det burde holde.
Jeg vet ikke om du limte mellom lagene med masonit, men gjør man det blir det riktig superstarkt og formfast.csam11 skrev:
Det finnes en type masonite som burde gå å bruke til det du har tenkt å gjøre. Den har spor utsaget på baksiden så den er lett å bøye. Vet ikke hva den heter, men hvis du drar til en byggevarehandel så vet de hva det er snakk om.
CSAM
Masoniten er vel bare ca 4mm tykk, hadde du da skrue som bare gikk inn 3mm, eller lot du dem gå gjennom og deretter kappet dem på innsiden, eller hvordan gjorde du det?
thomasx
Å lime er ingen dum idé i det hele tatt.
Hvis man bruker masonit, skal den da være oljeherdet eller hva anbefales?
Masoniten er vel bare ca 4mm tykk, hadde du da skrue som bare gikk inn 3mm, eller lot du dem gå gjennom og deretter kappet dem på innsiden, eller hvordan gjorde du det?
thomasx
Å lime er ingen dum idé i det hele tatt.
Hvis man bruker masonit, skal den da være oljeherdet eller hva anbefales?
det som jeg ser som et problem med det der er at du får ganske store krefter hvis du tenker å lage en støpning, og da bør du tenke på at trykket du belaster med skal tåle de samme kreftene som om du skulle ha en 2m høy vannsøyle i formen, så det er ikke så små krefter, og normalt pleier man å forsøke å unngå å støpe høyere enn 40 cm av gangen da det tilsvarer en 1m vannsøyle.
men min tanke er å ta råspont og feste dem på type terrassebord som du har saget i en radie slik at du får 3-4 råspont på en slik bit, og lar dem overlappe hverandre slik at den biten med radien sitter på en hel råspont som har støtte på en radie fra en annen pakke. type sette dem sammen i deler på tre og tre og så sette en råspont mellom dem og skru fast like mange nye radiebiter som festes i alle bitene. og dette for å få mange festepunkter for å ta ut de kreftene som kommer til å bli, så setter du fast 2x4" innover mot sentrumspunkten så det blir som en solfjäder og forankrer det ned i bakken fra ett punkt ca 10 cm opp og en fra toppen (fra hver så blir det 20 st råspont som du bruker, så kommer du til å få 10 st støttebjelker mot midten fra bunnen og toppen og kanskje en fra midten, men med en 2x4" som fordeler ut kreftene fra minst tre forskjellige radiebiter, så bør det nok holde med en høy og en lav som går mot forankringen.) (du vil ikke oppleve at det begynner å bøyes når du støper, da du først vil se det etter at du har revet formen, og da er det for sent). og går de vertikale støttene et stykke opp over formen, så kan du bruke det som støtte for den ytre radien, men hvor mye støtte du trenger avhenger av hvor høyt du skal støpe av gangen, og når du har grunnlaget i formen, så setter du opp masonitt i den og slipemiddel på den.
men ellers kan det være en tanke å ta en plåt og sveise fast L-profiler vertikalt og støtte som du skrur fast i dem, og da kan du bestemme radien gjennom lengden på støttene og forankringspunktet, og spørsmålet er om det er lettere eller vanskeligere, men det avhenger av hva man kan og har tilgang til.
men min tanke er å ta råspont og feste dem på type terrassebord som du har saget i en radie slik at du får 3-4 råspont på en slik bit, og lar dem overlappe hverandre slik at den biten med radien sitter på en hel råspont som har støtte på en radie fra en annen pakke. type sette dem sammen i deler på tre og tre og så sette en råspont mellom dem og skru fast like mange nye radiebiter som festes i alle bitene. og dette for å få mange festepunkter for å ta ut de kreftene som kommer til å bli, så setter du fast 2x4" innover mot sentrumspunkten så det blir som en solfjäder og forankrer det ned i bakken fra ett punkt ca 10 cm opp og en fra toppen (fra hver så blir det 20 st råspont som du bruker, så kommer du til å få 10 st støttebjelker mot midten fra bunnen og toppen og kanskje en fra midten, men med en 2x4" som fordeler ut kreftene fra minst tre forskjellige radiebiter, så bør det nok holde med en høy og en lav som går mot forankringen.) (du vil ikke oppleve at det begynner å bøyes når du støper, da du først vil se det etter at du har revet formen, og da er det for sent). og går de vertikale støttene et stykke opp over formen, så kan du bruke det som støtte for den ytre radien, men hvor mye støtte du trenger avhenger av hvor høyt du skal støpe av gangen, og når du har grunnlaget i formen, så setter du opp masonitt i den og slipemiddel på den.
men ellers kan det være en tanke å ta en plåt og sveise fast L-profiler vertikalt og støtte som du skrur fast i dem, og da kan du bestemme radien gjennom lengden på støttene og forankringspunktet, og spørsmålet er om det er lettere eller vanskeligere, men det avhenger av hva man kan og har tilgang til.
Medlem
· Västerbotten
· 16 innlegg
Er det en støttemur du skal støpe? Hvis den "indre" vinkelen ikke er synlig kanskje du kan lage en utsparing i styrofoam? Bør bli betydelig mindre arbeid iallfall.
Japp jeg kapte skruene for hånd. Jeg brukte "vanlig" masonit ca 4mm uten lim, uten spor. Den blanke siden inn mot betongen. Det blir som sagt veldig sterkt når du skrur lag på lag. Nå er min radius under bakken, men når jeg rev formen så jeg at det var en pen overflate. Enig i at du vil få veldig store krefter i bunnen av formen, men det er "bare" å stive opp ordentlig. (mye jobb...) Bunnen blir sterkest hvis du former sålen så bred at du kan skyve eller skru fast en 2"4 i bunnen som du fester formen innenfor. Da flytter seg ihvertfall ikke den nederste delen av formen.
Skal man behandle masoniten på noen måte for at den skal løsne når man river formen?C csam11 skrev:Japp jeg kappet skruene for hånd. Jeg brukte "vanlig" masonite ca 4mm uten lim, uten spor. Blank side inn mot betongen. Det blir som sagt veldig sterkt når du skrur lag på lag. Nå er min radie under bakken men når jeg rev formen så jeg at det var en pen overflate. Enig i at du kommer til å få veldig store krefter i bunnen av formen men det er "bare" å stagge ordentlig. (mye jobb...) Bunnen får du sterkest om du former fundamentet så bred at du kan skyte eller skru fast en 2"4 i bunnen som du fester formen innenfor. Da beveger i det minste ikke bunnen av formen seg.
Klikk her for å svare