Jeg har en kjellernedgang utendørs som leder ned til en dør til min kjeller. Det er snakk om en støpt gammel kjellernedgang som ikke har noe tak over seg. Ved siden av døren finnes det en sluk.

Når det regner, er det ingen helling mot sluken og ingenting annet som hindrer vannet i å renne mot ytterdøren og treterskelen. Den gamle treterskelen som var der da jeg kjøpte huset, viste seg å være råtten med meitemark i!

Nå har jeg forsøkt å støpe (med finbetong) en liten rampe som er fire-fem centimeter høy rett foran tredøren for å hindre vannet. Problemet er at rampen ikke ser ut til å ha festet skikkelig til underlaget. Jeg brukte en skrujern og klarte å bryte løs "rampen".

Nå får jeg prøve igjen. Hva har jeg gjort feil? Går det ikke an å støpe en slik rampe med finbetong direkte på den støpte trappen? Hadde jeg gjort rent for dårlig? Skal man fukte underlaget? Noen som kan tipse?

Hei

Jeg har akkurat slik som du beskriver i min kjellernedgang. Jeg har dog også fall mot sluken. Kan du ikke legge på noen centimeter på høyden og fikse fall mot sluken? Legger du et lag over hele gulvet, så holder det nok.

Når du legger på, er det bra om du kan ruge opp overflaten slik at betongen fester bedre. Det er nok om du gjør overflaten ujevn med en hammer eller lignende. Jeg ville nok borret ned et par ekspansjonsbolter og ved disse feste armeringsjern eller lignende.

Tanken var at jeg ikke skulle trenge å støpe et helt nytt gulv i hele bunnen av trappen, men det kanskje blir best så. Jeg skal prøve, enten med helstøping eller med litt armering.

Takk for tipset!!

MattiasN skrev:
Skal man bløte underlaget? Noen som kan tipse?
Ja, ellers fester ikke betongen som du allerede har merket. ;)

Det finnes kjemiske tilsetninger å helle i mørtelen og pusse på overflatene for å få det til å feste bedre. Det finnes også spesielle mørtler med bedre vedheft enn andre nettopp for reparasjonsarbeid.

Til det kommer det deretter kjemikalier som gjør betongen mer vannbestandig.

Man kan også rufse opp overflaten for eksempel med en rondell og montert slipestein. Sørg også for at overflaten er ordentlig ren og avfettet. Høytrykkspyler eller malersoda og frenetisk skrubbing er nødvendig.

Å støpe en kake i hele bunnen og ikke få den til å sitte fast kan gi verre problemer hvis det kommer vann imellom og fryser.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.