En gammel stall fra 1920-tallet med gamle krybber og "bokser" i betong/tegl til dyr skal jeg rive ut alt inni og støpe nytt gulv i.

Lokalet skal brukes som kaldlager og utseendet trenger ikke å være tipp topp. Kostnadene må være på et absolutt minimum.

De gamle stolpene som støtter visse bjelker i taket er festet oppe på de gamle "betong-dyrboksene".

Når jeg skal sette nye stolper som støtter taket tenkte jeg å bruke trykkimpregnerte 95x95mm som jeg støper ned 10 cm i betongen og deretter fester med type vinkelbeslag oppe under takbjelken, er dette en bra, ok, mindre bra eller rent katastrofal løsning?

Er det risiko for at en trykkimpregnert stolpe innendørs råtner hvis den blir nedsenket i betong?

Takknemlig for kritikk og tips!

Finnes det noen god grunn til å ikke støpe inn en stolpesko eller tilsvarende i stedet?

Nja det er vel at jeg da må midlertidig støtte bjelkene i taket mens jeg støper betongen på et eller annet vis?

Jeg vet ikke helt heller nøyaktig hvor det ferdige nivået på gulvet vil havne da de nåværende hoarna o.s.v. gjør gulvet fryktelig ujevnt.

1. kan være slik at det klarer seg uten støtter under støpingen. Hvis det må støttes, plasser en støtte ved siden av der det skal stå en senere. Legg en betongplate for å fordele trykket. Kle deretter inn stolpens nedre del opp til ferdig gulvhøyde med 20 mm frigolit. Etter støping, sett inn den permanente støtten, fjern den provisoriske støtten og frigolitten, og støp igjen hullet.
2. plasser støttene oppå betongen, friksjonen gjør at de blir stående uten bolter, skruer og vinkeljern. Det er senere mulig å flytte på støttene hvis bruken av rommet endres.
3. innendørs oppå betongen trengs ikke trykkimpregnert, muligens syllpapp under stolpen.
4. Anbefaler å legge isolasjon, om enn bare 50 mm under betongen, det blir mindre kondens om sommeren (deretter reduseres risikoen for telehiv).

Protte

Ok, så betongplaten og styrofoam rundt den provisoriske støtten er bare for at jeg skal kunne fjerne den provisoriske støtten på en enkel måte eller?

Trengs det virkelig ikke en eneste skrue om jeg f.eks. tilfeldigvis kjører inn i den permanente støtten med plentraktoren eller noe annet idiotisk?

Betongplaten blir igjen under betongen, frigoliten for å få løs den midlertidige.
Påkjøring ja, friksjonen avhenger jo av hvor stor vekt det kommer på støtten. Og hvor fort man kjører.

Er man bekymret, så bor fast 2 vinkler som holder stolpen, men spark på den først.

Protte

OK :)

Mener du å bore fast vinklene i takbjelken eller i betongen?

Om nødvendig, begge deler.
Jeg har aldri hatt behov, men det ligger vel 2-3 tonn på mine støtter. ja vi har hatt problemer med å løfte med en 3 tonn jekk.

Protte

OK, takk for hjelpen! Skal prøve å sparke først...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.