Jeg skal bygge et gjerde, tenker å støpe søyler og fant en instruksjonstekst. Ifølge den skal man grave 50 cm dype hull og fylle dem med 10 cm grus og 10 cm markisolasjon før man heller i betongen. Hullene skal være 50 cm i diameter. Jeg har noen spørsmål om dette.

1. Markisolasjon - er det isopor som man smuldre ned i gropen...?
2. Hvorfor skal hullet være 50 cm i diameter? Hvorfor holder det ikke med et hull som bare er stort nok til at røret går ned?
3. 10 cm grus og 10 cm markisolasjon, det ville bety 30 cm betong. Er det nok?

Tips og råd til en søylestøper og gjerdebygger mottas med takk. :)

(Edit: Burde kanskje ha ligget under grunnarbeid...)
 
Sist redigert:
Høres ut som en merkelig instruksjon. Men hullet skal nok være 50 cm i diameter for at cellpastskiven skal isolere bra. Men du bør nok ha 50cm dybde igjen etter grus og cellplast.
 
Plank, hvor høyt? Helt tett? I så fall vil jeg anbefale hull minst 300 i diameter og 800 dype. Avstand mellom stolper Maks 2 meter.
 
Hullet skal være 50 cm i diameter for at pilaren skal være dreneret. Du fyller grus rundt pilaren, da blir ikke vann stående. Isolering er ikke helt nødvendig, men normalt sett bruker man celleplast/frigolit. Enklest er å skjære ut en sirkelformet bit og legge i bunnen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.