Hei forumet, jeg holder på å renovere et uthus på tomten, denne er plassert på en støpt markplate. Skulle ønske å heve gulvet ca. 50mm samt få det isolert, vil som sluttfinish få en glatt holdbar overflate så tenkte å epoxy-male den.

Jeg kan tenke meg litt forskjellige metoder:

1. Flytende påbygg med inngjuten celleplast. Plast underliggende plate, legge på celleplast, armering og støpe med finbetong på armeringsnett. Avsluttes med flytsparkel og maling.

Fordeler: -Enkelt og billig
Ulemper: -Risiko for at påstøpen sprekker da betongsjiktet blir altfor tynt.

2. Flytsparkle inn celleplast.
Fordeler: -Enkelt, holdbart
Ulemper: -Dyrt

3. Støpe fast påbygg på eksisterende plate og støpe med isolerende betong.
Bore et antall hull i forband og feste inn vertikale armeringsjern med ankermasse, disse najas fast til armeringsnett og til slutt støpe med isolerende betong. Fininsh: flytsparkel og maling.

Fordeler: -Holdbart, kostnadseffektivt
Ulemper: -Omstendelig og dyrere betong

Noen som har erfaring med lignende prosjekt eller andre tanker, tips?

Takk på forhånd!

Jeg svarte jo i andre tråden i det ikke fullstendige innlegget.

En oppgave du har utelatt er formålet med renoveringen.

Skal boden fortsette å være bod (redskapsbod)? I så fall forstår jeg ikke behovet for å få inn isolasjon i gulvet.

Skal den konverteres til gjestehytte? Da bør det kanskje ikke støpes i det hele tatt, men legge celleplast og et flytende gulv på det.

Oppvarmet garasje? Også her ville jeg ha stilt spørsmål ved noen få cm celleplast i gulvet, men bare støpt et lag.

Så, formålet trenger nok å presiseres.

nimhed nimhed skrev:
Jeg svarte jo i den andre tråden i det ikke fullstendige innlegget.

En oppgave du har utelatt er hensikten med renoveringen.

Skal boden fortsette å være bod (redskapsbod)? I så fall forstår jeg ikke behovet for å få inn isolasjon i gulvet.

Skal den konverteres til gjestehytte? Da bør det kanskje ikke støpes i det hele tatt, men legge cellplast og et flytende gulv på det.

Oppvarmet garasje? Også her ville jeg stille spørsmål ved noen få cm cellplast i gulvet, men bare støpe på et lag.

Så, hensikten trenger nok å tydeliggjøres
ja, det ble litt rotete med innlegg 1. Hensikten med boden er å kunne brukes året rundt som en kombinasjon av snekkerbod og muligens kontor. Vegger og tak er isolert og det finnes varme. Tidligere lå det et flytende gulv bestående av cellplast og sponplater direkte mot betongplaten.

Det er sikkert de som kan mer enn meg om dette, men jeg hadde ikke brydd meg om den lille isolasjonen du muligens kan få til i ditt nye 50mm lag, uten jeg hadde rett og slett bare støpt på med vanlig betong.

Tror isolasjonsgevinsten du oppnår med dine eksempler er høyest forsvinnende liten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.