Jeg skal sette inn bergvarmepumpe i eksisterende fyrrom. Av litt forskjellige grunner har jeg tenkt å støpe en betongkloss på 5-10 cm å sette den på.
Fyrrommet har i dag plate på mark.
Hva skal jeg helst bruke, og hvordan skal man gjøre det i skjøten mellom gulv og vegg. Hva trenger man å gjøre på det eksisterende gulvet? Må det forsterkes med armering? Veggen er gipset med trelekter bak.
Tanken er å støpe innen det gule heldekkende området, eventuelt også den stiplede delen.
Er enig.
Jeg ville ha boret ned et par stumper armeringsjern (eller tilsvarende) i det eksisterende gulvet også. Kanskje slipe av overflaten med vinkelsliper og diamantblad også, bare bra om den blir ujevn.
Nei, jeg vil da ikke komplisere det. Bare en tanke, det er jo skjøten mellom vegg og gulv. Er det ikke risiko for at det kryper inn fukt der som ikke er så bra for stenderne i veggen? Skal man legge noe imellom? Hvordan fungerer det med betong direkte mot gips? Hva skal man bruke for type betong, eller er noen form for sparkel bedre?
Ja, dessverre syntes ikke den som bygde fyrrommet (tidligere eier) at det var nødvendig med sluk til fyrkjelen. Så en grunn til å lage forhøyning under pumpen er at vi skal kunne fikse fall og sluk når dagens fyrkjel er fjernet.
Spillvann fra vvb og ekspansjon ledes i dag til tilstøtende bad.
Jeg hadde bare satt litt takpapp eller byggplast mot veggen. Dog viktig å dobbelt forankre i eksisterende plate om man vil at den nye plattingen skal ligge fast.
Jeg hadde bare satt litt tjærepapp eller byggplast mot veggen. Dog viktig å dubbe ned i eksisterende plate om man vil at den nye kaken skal ligge igjen.
Jeg ville ikke tro at det er nødvendig å feste/dubbe en 10 cm betongplate i gulvet... Hva skulle få den til å bevege seg?
Jeg ville ikke tro at det er nødvendig å feste/dubbe en 10 cm betongplate i gulvet... Hva skulle få den til å bevege seg?
/ATW
Betong fester dårlig på betong uten primer eller dubber. Det som gjør at den slipper er krymping og en rask vannavgivelse fra den nye betongen inn i den gamle platen. Å sette fire dubber - betongskruer, armeringsjern for eksempel er en billig forsikring om at platen vil sitte fast.