Jeg skal sette inn bergvarmepumpe i eksisterende fyrrom. Av litt forskjellige grunner har jeg tenkt å støpe en betongkloss på 5-10 cm å sette den på.

Fyrrommet har i dag plate på mark.

Hva skal jeg helst bruke, og hvordan skal man gjøre det i skjøten mellom gulv og vegg. Hva trenger man å gjøre på det eksisterende gulvet? Må det forsterkes med armering? Veggen er gipset med trelekter bak.

Tanken er å støpe innen det gule heldekkende området, eventuelt også den stiplede delen.
Hjørne av et pannrom med murt gulv. Gule markeringer på gulvet indikerer området for planlagt betongstøpe til bergvarmepumpen.
 
Litt forskjellige svar avhengig av om du kunne tenkes å ville ha den bort i fremtiden eller om den skal sitte for evig...

Jeg hadde ikke gjort det mer komplisert... form med trekantlist i toppen for å få en fasing + litt nettingarmering og deretter i med betong.

/ATw
 
Er enig.
Jeg ville ha boret ned et par stumper armeringsjern (eller tilsvarende) i det eksisterende gulvet også. Kanskje slipe av overflaten med vinkelsliper og diamantblad også, bare bra om den blir ujevn.
 
Nei, jeg vil da ikke komplisere det. Bare en tanke, det er jo skjøten mellom vegg og gulv. Er det ikke risiko for at det kryper inn fukt der som ikke er så bra for stenderne i veggen? Skal man legge noe imellom? Hvordan fungerer det med betong direkte mot gips? Hva skal man bruke for type betong, eller er noen form for sparkel bedre?
 
Hvorfor duger det ikke å sette pumpen direkte på gulvet, gulvet vil nok holde.
Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Hvorfor duger det ikke å sette pumpen direkte på gulvet, gulvet skal holde.
Protte
Fordi vi senere skal gjøre om resten av gulvet, blant annet legge fliser mm og det kan vi ikke gjøre før da eksisterende panne står i veien.
 
Trenger ikke pumpen tilgang til overløp med sluk og fall?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Trenger ikke pumpen tilgang til sluk med fall?
Ja, dessverre syntes ikke den som bygde fyrrommet (tidligere eier) at det var nødvendig med sluk til fyrkjelen. Så en grunn til å lage forhøyning under pumpen er at vi skal kunne fikse fall og sluk når dagens fyrkjel er fjernet.

Spillvann fra vvb og ekspansjon ledes i dag til tilstøtende bad.
 
Legg en tynn bit cellplast som avstand mellom eksisterende og ny overflate. Mot gulvet og mot veggen. Da er det lett å fjerne om man ønsker.
 
Jeg hadde bare satt litt takpapp eller byggplast mot veggen. Dog viktig å dobbelt forankre i eksisterende plate om man vil at den nye plattingen skal ligge fast.
 
S sixten88 skrev:
Jeg hadde bare satt litt tjærepapp eller byggplast mot veggen. Dog viktig å dubbe ned i eksisterende plate om man vil at den nye kaken skal ligge igjen.
Jeg ville ikke tro at det er nødvendig å feste/dubbe en 10 cm betongplate i gulvet... Hva skulle få den til å bevege seg?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Jeg ville ikke tro at det er nødvendig å feste/dubbe en 10 cm betongplate i gulvet... Hva skulle få den til å bevege seg?

/ATW
Betong fester dårlig på betong uten primer eller dubber. Det som gjør at den slipper er krymping og en rask vannavgivelse fra den nye betongen inn i den gamle platen. Å sette fire dubber - betongskruer, armeringsjern for eksempel er en billig forsikring om at platen vil sitte fast.
 
  • Liker
C.Lundin
  • Laddar…
Og setter man hele på celleplast eller gummi får man en noe avvibrert plate
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.