Hei!
Jeg har pigget opp gulvet og gravd opp to rom i kjelleretasjen, til sammen ca. 12 kvm. Huset har en plate på mark og er bygd i 1947. I resten av kjelleren ligger den gamle platen igjen. Etter å ha surfet en del på nettet og på dette forumet har jeg kommet frem til at det som gjelder for vår del virker å være å fylle med minst 10 cm singel (eller makadam, antar at det er det samme så lenge det er kapillærbrytende), deretter 20 cm isolasjon (cellplast) før man støper ny plate. Jeg har tenkt å også legge inn vannbåren gulvvarme. Nå til mine funderinger som jeg håper noen kan hjelpe meg med:
Bør/skal man legge fiberduk før man legger singelen? Siden det var fullt av stein der jeg har gravd ut, er ikke grunnen helt plan, og det stikker opp ganske store steiner noen steder. Det føles som om fiberduken risikerer å bli ødelagt…
Hvordan skal jeg gjøre med støpingen? Skal jeg slå inn armeringsjern i platen til de tilstøtende rommene og så støpe den nye platen mot det? Jeg leste et sted at man risikerer at platen sprekker hvis man støper platene sammen, da den nye platen vil synke noen millimeter før alt setter seg. Jeg vil virkelig ikke ha sprekkdannelser da vi har en del markradon. Håper at det sistnevnte ikke stemmer!
Min siste undring gjelder gulvvarmen. Kan denne ordnes etter at platen er støpt, eller skal den så å si bakes inn i platen?
Takk for alle svar!
//Johan
Jeg har pigget opp gulvet og gravd opp to rom i kjelleretasjen, til sammen ca. 12 kvm. Huset har en plate på mark og er bygd i 1947. I resten av kjelleren ligger den gamle platen igjen. Etter å ha surfet en del på nettet og på dette forumet har jeg kommet frem til at det som gjelder for vår del virker å være å fylle med minst 10 cm singel (eller makadam, antar at det er det samme så lenge det er kapillærbrytende), deretter 20 cm isolasjon (cellplast) før man støper ny plate. Jeg har tenkt å også legge inn vannbåren gulvvarme. Nå til mine funderinger som jeg håper noen kan hjelpe meg med:
Bør/skal man legge fiberduk før man legger singelen? Siden det var fullt av stein der jeg har gravd ut, er ikke grunnen helt plan, og det stikker opp ganske store steiner noen steder. Det føles som om fiberduken risikerer å bli ødelagt…
Hvordan skal jeg gjøre med støpingen? Skal jeg slå inn armeringsjern i platen til de tilstøtende rommene og så støpe den nye platen mot det? Jeg leste et sted at man risikerer at platen sprekker hvis man støper platene sammen, da den nye platen vil synke noen millimeter før alt setter seg. Jeg vil virkelig ikke ha sprekkdannelser da vi har en del markradon. Håper at det sistnevnte ikke stemmer!
Min siste undring gjelder gulvvarmen. Kan denne ordnes etter at platen er støpt, eller skal den så å si bakes inn i platen?
Takk for alle svar!
//Johan
Ja, du bør legge markfiberduk under singelbunnen - fiberduken holder, definitivt!
Om du kommer til å ha konstant samme varme i kjelleren, så kan du valgfritt velge å dublere i den eksisterende platen eller ikke. Velger du å ikke dublere i, så må du lage en mykfuge mellom nye og gamle platen.
For å slippe å gjøre en flytsparkling oppå den nye betongplaten, så er det bedre å støpe inn gulvvarmen i betongen. Om kjellergulvet er minst 1,5 m under marknivå, så holder det i massevis med 10 cm frigolitt under betongplaten.
Om du kommer til å ha konstant samme varme i kjelleren, så kan du valgfritt velge å dublere i den eksisterende platen eller ikke. Velger du å ikke dublere i, så må du lage en mykfuge mellom nye og gamle platen.
For å slippe å gjøre en flytsparkling oppå den nye betongplaten, så er det bedre å støpe inn gulvvarmen i betongen. Om kjellergulvet er minst 1,5 m under marknivå, så holder det i massevis med 10 cm frigolitt under betongplaten.
Takk for raskt svar! Det var akkurat de svarene jeg trengte, suverent! Takk så mye Tyresö!
Burde vel nevnt at det er et souterränghus og disse rommene ligger ikke under marknivå. Altså antar jeg at 20 cm isolasjon kan være bra?
Burde vel nevnt at det er et souterränghus og disse rommene ligger ikke under marknivå. Altså antar jeg at 20 cm isolasjon kan være bra?
Jeg gjorde en "mjukfog" rundt den nye platen ved å lime (sättlim) tynn celleplast (1 cm) rundt alle ytterkanter der jeg skulle støpe. På den måten blir det nye gulvet "flytende", dvs sitter ikke fast i kantene mot eksisterende vegger eller gjenværende gulv. Når den nye betongen hadde herdet, skrapet jeg bort et par cm dyp langs alle kanter og fylte med elastisk byggfug for å hindre ev. radongass i å sive opp langs skjøten. Jeg la også diffusjonstett plast mellom celleplastlagene under platen av samme grunn (hindre radon).
Ok b8q, og jeg antar at du er fornøyd med løsningen så langt? Har du testet radon etterpå eller vet du at løsningen skal funke mot dette? Jeg ble litt avskrekket av at du har brukt plast under hele betongplaten, risikerer man ikke å stenge inn eventuell fukt som kommer via kondens eller fuktvandring på den måten? Jeg har hørt at konstruksjoner i kjellere bør kunne puste, jeg kan dog ta feil. Systemet kanskje puster i kantene?
I tilstøtende rom har den tidligere eieren laget en gulvvarmeløsning med isolasjon over platen og deretter avrettet gulvvarme. Altså ren latskap. Dette har ført til at platen i disse rommene har blitt veldig fuktig da den ikke varmes opp. Fuktigheten har da trengt inn i resten av kjelleren. Det gjør også at gulvet i disse rommene ligger ganske høyt over platen, det kan bli et problem for meg i de nye rommene. Blir vanskelig å tette mot radon om jeg støper den nye platen høyere opp. Kanskje rett og slett få støpe den tykkere enn i tilstøtende rom? Eller leve med at gulvet i de nye rommene ligger noen centimeter under? Noen forslag?
I tilstøtende rom har den tidligere eieren laget en gulvvarmeløsning med isolasjon over platen og deretter avrettet gulvvarme. Altså ren latskap. Dette har ført til at platen i disse rommene har blitt veldig fuktig da den ikke varmes opp. Fuktigheten har da trengt inn i resten av kjelleren. Det gjør også at gulvet i disse rommene ligger ganske høyt over platen, det kan bli et problem for meg i de nye rommene. Blir vanskelig å tette mot radon om jeg støper den nye platen høyere opp. Kanskje rett og slett få støpe den tykkere enn i tilstøtende rom? Eller leve med at gulvet i de nye rommene ligger noen centimeter under? Noen forslag?
Jeg har ikke målt radonnivået på nytt ennå, det blir om en stund når jeg har kommet lenger i renoveringene, men jeg har vanskelig for å tro at jeg har fått HØYERE nivå på grunn av mine tiltak. Foreløpig (ca. 5 måneder) er jeg iallfall veldig fornøyd med tiltakene, min kjeller er nå både varm og tørr. Jeg tror ikke plastlaget under betongen skal være et problem med tanke på fukt. Det er jo "sånn man gjør", ifølge de byggherrene jeg har snakket med. Det er jo ingen materialer som kan ta skade. Blir det jordfuktighet nedenfra så skal vel det kapillærbrytende laget med pukk kunne transportere bort fukt som evt. går over i væskefase, og kommer det ovenfra (om man skrubber gulvene f.eks) så kan jo både betong og fliser tørke oppover. Platen klarte jo at jeg spylte vann på den daglig uken etter støpingen, og er jo tørr og fin i dag.
Selv om det ikke er så vanlig med plast mellom isoporplatene, så ser jeg ikke at den plasten kan skape noen problemer, siden den ligger under platen og fuktigheten kan jo - som du skriver - transporteres bort både under og over plasten.b8q skrev:Jeg har ikke målt radonnivået på nytt ennå, det blir om en stund når jeg har kommet lengre i oppussingen, men jeg har vanskelig for å tro at jeg har fått HØYERE nivå av mine tiltak.
Så langt (ca. 5 måneder) er jeg i alle fall veldig fornøyd med tiltakene, kjelleren min er nå både varm og tørr.
Jeg tror ikke plastlaget under betongen skal være et problem fra et fuktighetssynspunkt. Det er jo "sånn man gjør", ifølge de byggherrene jeg har snakket med. Det er jo ingen materialer som kan ta skade. Blir det jordfuktighet nedenfra, skal vel det kapillærbrytende laget med makadam kunne lede bort fuktighet som eventuelt går over i væskefase, og kommer det ovenfra (om man vasker gulvene f.eks.) så kan jo både betong og fliser tørke ut oppover. Platen klarte jo at jeg spylte vann på den daglig uken etter støpingen, og er jo tørr og fin i dag.
vi legger plasten mellom isoporskivene og det er jo ikke noe problem, jo når isoporen varmer og fjerner fuktigheten... Plastikken skal fjerne fuktigheten nedenfra, og det som da skjer er jo at fuktigheten fordamper mellom isoporen.....
Klikk her for å svare