Jeg skal lage en spesialvariant for å løse bunnsvilla i mitt gamle tømmerhus. Diskusjon om dette finnes i
denne tråden, for den som er interessert. Samlet sett blir det en betongplate på celleplast, med en støping av sementbundet leca nærmest syllstokken. Dette for å få brukbar isolasjon nærmest syllen, og fordi støpingen vil kunne følge syllens ujevnheter og alle steiner som stikker inn. Lecaen vil ikke gå inn under syllstokken, men flukte med veggens innside.
Vel, ettersom jeg ikke vil kunne pusse utsiden av lecastøpingen, tenker jeg at jeg skal støpe med en ganske tett blanding, altså der porene mellom lecakulene fylles av sement og ballast. Dårligere isoleringsevne, men ingen trekk. Hva tror dere om å blande en betong av sement og 0-8-grus og deretter blande i like stor volum lecakuler 8-16? Ifølge utsagn har lecaen omtrent 50 prosent luft mellom kulene, så dette burde bli passe proporsjoner.
Spørsmål to, jeg skal selvfølgelig fuktisolere syllen der den møter lecastøpingen. En tanke er å feste aldringsbestandig 0,2 mm plast mot syllens innside, la denne gå ned til bakken og deretter inn under lecastøpingen. Dette har også fordelen at plasten fungerer som forskaling for lecastøpingen, slik at den ikke renner ut under syllen. Hva tror dere om dette? Denne plasten må nok tettes mot syllen, kanskje gjennom et par strenger fugemasse eller lim av noe slag? En annen idé er å ha på en form for fuktighetsbarriere i flytende form der syllen møter lecaen. Ideer?