Jeg skal rive opp et gulv i en "stuga" jeg har i sørlige Europa. Det er en krypkjellerlignende løsning med betongdekke.
I dag ser dekke ovenfra slik ut,
treplank
Støpte betonglag på CC 300 og mellom disse luft.
betongdekke
kryp rom
Jeg har problemer med at gulvet lukter vondt (sannsynligvis på grunn av fuktighet nedenfra).
Hadde derfor tenkt å rive bort det, fylle luftrommene med lettbetong og deretter flytsparkle.
Avslutte med et vinylgulv (samme som vi har i resten av huset).
Arbeidet virket ganske enkelt.
Men etter en vinter innser jeg at det ville være deilig med gulvvarme (koblet til en varmepumpe). Ja, det blir "kaldt" også i deler av sørlige Europa😊.
Jeg har totalt ca. 180mm å bruke fra betongdekke til undersiden av vinylgulvet. Jeg vet ikke hvor mye den eksisterende dekke tåler i belastning. Jeg trenger å pigge bort "betonglagene" og området under er ikke plant, så jeg må fylle med noe for å få det jevnt hvis jeg skulle bruke celleplast. Vinylgulvet gjør at jeg ikke kan bruke sporfreste plater uten å legge noe over platene. Og jeg vil helst unngå tre siden jeg har problemer med at alt treverk begynner å lukte etter en stund (fuktig både inne og ute).
Noen tips og ideer til ulike løsninger?
(Ett av bildene tatt under tregulvet i hulrommet som jeg planla å fylle med lettbetong.)