Hei!
Jeg har hatt håndverkere til å trekke ny elektrisitet og kaldvann (se bildet - gule rør) og varmerør (som jeg kanskje skal bruke i fremtiden). Jeg tenkte å støpe igjen gulvet selv.

Hvordan gjør jeg for å få det riktig rundt rørene så betongen ikke renner ned og ut?

• Hull i gulv med synlige gule rør for ny elektrisitet og kaldtvann, samt isolerte varmerør i et betonggulv under renovering.
Det skal vel etterfylles utenfor?
Gjør det først så blir det enklere å støpe deretter.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Det skal vel påfylles utenfor?
Gjør det først så blir det enklere å støpe senere.
Ja det stemmer. Så grus og stein mm utenfra og under. Skal jeg typ legge grus øverst så det blir nogenlunde tett?

Beste svar

C
Begynn med å feste rørene slik at de kommer opp nøyaktig som du vil ha dem. Skal man være pirkete skal vannrøret komme opp minst 60 mm fra vegg (se https://sakervatten.se/branschregle...-online-2/4-1-3-tappvattenservis-till-smahus/) og i sin helhet gå i frostfri mark. Kulverten der føles vel ikke helt optimalt som den kommer opp i retning skrått ut fra veggen, men den ser ut til å være litt kort(?)

Deretter fyll igjen med sand/grus - ingen store steiner rundt rørene. Pakk ordentlig i små omganger med en regel eller noe siden du ikke kommer til å padde der. Ellers vil det synke med tiden og bli hulrom under gulvet. Ikke for at det kanskje spiller veldig stor rolle. Du må selvfølgelig samtidig fylle opp på utsiden også på samme måte.

Så støper du igjen. Du kan støpe direkte på fyllingen, det trenger ikke være direkte tett for å stoppe betongen, og heller ikke for tørkens skyld når det er så liten overflate.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.