Hei på dere, jeg har tenkt å støpe i vår hall som tidligere har vært en torpargrunn. Jeg har hittil revet ut alt gulv, spon osv. og kommet ned til bakken.

Der har jeg nå lagt et lag med makadam og nå tenkte jeg å legge på med celleplast (ca. 15 cm) og deretter en ca. 10 cm plate med innstøpt gulvvarme (vannbåren). Etterpå tenkte jeg å legge fliser på dette.

Spørsmålet er, hvor lang tørketid tror dere vanlig betong har når platen bare er 3 kvm, og 10 cm tykk. Hadde planer om å kjøpe K40 Grovbetong fra Byggmax. Bra eller dårlig valg? Siden det er krymping i betongen som er det vesentlige (som jeg har forstått det) før man kan legge fliser, så må vel en 3 kvm plate ha mindre tendens til å krympe enn en 100 kvm plate.

Hvor mange ukers/måneders tørketid hadde dere hatt hvis dere hadde støpt dette før dere begynte å legge fliser?
 
20 dagers tørketid..eg 3 måneder...
K40 helt ok...
Flytsparkle ettersom det er vanskelig å "rive" et betonggulv plant......

15 cm isolasjon er litt man pleier å ville ha 300mm og tenk på randisoleringen...
 
Takk for svar! Har målt nøyaktig nå og det kommer til å bli i alle fall 22 cm celleplast (bedre enn 15 i det minste). Tørketid på 20 dager høres passe kort ut! Det heller mot å velge K40 fra Weber i stedet, men det er jo samme type i det minste, så jeg antar ikke tørketiden endrer seg.

Skal også vanne de første døgnene hvis det fortsetter å være så varmt! Takk igjen!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.