5.028 lest ·
4 svar
5k lest
4 svar
Støpe i betong rundt en peisinnsats. Hvordan går det når den blir varm?
Jeg har litt planer om å støpe en egendesignet innramming i betong rundt en peisinnsats (Keddy 520P inkl. innmuringsramme). Hvordan fungerer det med betong og armering (utvidelse / sprekkdannelse) når peisen blir glødende varm er vel spørsmål som farer gjennom hodet mitt.
Hva tror dere og hva har dere for idéer og tips i saken?
Hva tror dere og hva har dere for idéer og tips i saken?
De viktige er vel at du får luftstrømning rundt innsatsen, ellers får du ikke ut noen varme. Jeg holder på med et prosjekt med en innsats murt inn i en Leca-vegg. Skal ha fire cm for luftstrømning over/under innsatsen og 2 cm på hver side. Skorsteinen over skal tilkobles "mykt" for at sprekker ikke skal oppstå når ovnen blir varm.
Burde være samme problem hvis du støper den hardt med betong. Spenningene når den blir varm burde kunne skape problemer.
Burde være samme problem hvis du støper den hardt med betong. Spenningene når den blir varm burde kunne skape problemer.
På akkurat den der Keddy-en som jeg har sett på, er det en innmuringsramme man kan kjøpe til, og som etter at man har murt, snappes fast med noen bladfjærer. Det står til og med en advarsel i bruksanvisningen at man ikke får mure den fast på grunn av sprekkfaren.
Bruker du armering i Lecaen nærmest innsatsen når du murer? Jeg har sett i noen anvisninger på slike murpeiser man kjøper og monterer, og ingen ser ut til å ha noen armering. Det var derfor jeg lurte på om det var fordi armeringen ikke utvider seg i samme takt som murverket og dermed gir opphav til sprekker?
På den annen side brukes det jo armering i modulskorsteinene for at de ikke skal bøye seg...
Bruker du armering i Lecaen nærmest innsatsen når du murer? Jeg har sett i noen anvisninger på slike murpeiser man kjøper og monterer, og ingen ser ut til å ha noen armering. Det var derfor jeg lurte på om det var fordi armeringen ikke utvider seg i samme takt som murverket og dermed gir opphav til sprekker?
På den annen side brukes det jo armering i modulskorsteinene for at de ikke skal bøye seg...
Nei, jeg skal ikke ha noen armering. Dog skal skorsteinen plasseres på et fundament slik at den ikke står på ovnen. Da kan det kanskje være behov for litt flatjern i konstruksjonen, men ikke som armering.
Mellom ovn og skorstein skal det deretter være et stykke metallslange på noen desimeter slik at ovnen kan utvide seg uten at den presser mot skorsteinen.
Mellom ovn og skorstein skal det deretter være et stykke metallslange på noen desimeter slik at ovnen kan utvide seg uten at den presser mot skorsteinen.
Klikk her for å svare