Hei. Vårfølelsene har begynt å komme, og jeg tenker på årets vårprosjekt, hengekøye.
Siden epletrærne er minst 15 år for unge til å holde hengekøyen, tenker jeg å støpe fast noen "flotte" stolper i plenen.
Hva tror dere kreves for at det skal holde og bli stabilt.
Finnes det noen smidige løsninger med avtagbare bjelkesko, typ skrudd i noe nedstøpt feste. Å få plenen jevn når hengekøyen ikke er på plass hadde vært fint.
Ser på limtrestolper med 100 mm diameter. Det burde vel holde?
Jeg ser på typen av denne hengekøyen.
https://www.hangmatta-och-mer.se/shop/la-siesta-flora-chilli/
Det jeg lurer på er altså:
Hvor dypt trenger jeg å grave
Dimensjon på rør for støping?
Hvilken betong?
Hvilke bjelkesko? (Finnes det demonterbare?)
 
Åsa Lund
Leit å si det, men jeg hadde heller kjøpt en stelling. Den kan flyttes til det mest solfylte stedet i hagen og også flyttes når man skal klippe gresset.
 
Her er en måte å gjøre det på, for jeg tror ikke du finner noen bjelkesko eller lignende som holder.
Grav et 80 cm dypt hull, knapt 40 cm i diameter, fyll noen cm med pukk. Sett ned et 110 mm markrør f.eks. https://www.hornbach.se/shop/Markror-DN-110-Langd-100cm-SN4/267298/artikel-detaljer.html
støp fast med 2-3 sekker grovbetong/hull. Når du ikke bruker hullene, setter du i et lokk så de ikke fylles med bråte.
Deretter gjelder det å finne en passende stolpe til å sette ned i hullet.
OBS Akkurat dette har jeg ikke gjort selv, men jeg har imidlertid et antall mindre hull (70 mm) med samme prinsipp, til fuglemating, tørkestativ og solseil. Disse har jeg hatt i flere år og de fungerer utmerket.
Diagram som viser et tverrsnitt av et hull i bakken med et markrør. Inne i røret er det gjengestag og makadam i bunnen. Markrøret er støpt fast.
 
Åsa Lund
Hengekøya er godkjent for 200 kg lekende barn.
Stolpen må være ca 3 m over bakken for at hengekøya ikke skal slepe i gresset.
Det blir mye moment i stolpen og dens fundamentering. Er 80 cm grop nok?
 
  • Liker
Trappa
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hengekøya er godkjent for 200 kg lekende barn.
Stolpen trenger å være ca. 3 m over bakken for at hengekøya ikke skal slepe i gresset.
Det blir mye moment i stolpen og dens fundamentering. Er 80 cm hull tilstrekkelig?
Har festet min i brysthøyde mellom to epletrær i hagen, funker bra.
Har også forankret et seiltak i hvert av trærne samt en gammel parasollfot i bakken.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.