Hei, jeg planlegger å støpe en støttemur (i stedet for å sette kantstein) på en totalt 60m lang strekning på diverse steder i hagen, jeg bare lurer litt på hvordan jeg best konstruerer forskalingen, hvor dypt det skal være og om det er noe mer jeg skal tenke på..

Takknemlig for svar......

Vet noen hvor jeg skal henvende meg for å få best pris på de ca 3 kubikkmeterne betong som vil gå med, ville det være en bonus...

Det trengs mer informasjon for å kunne komme med gode råd, men generelt så er betong sterkere enn man tror, så det kreves solide former for at det skal holde hvis du skal ha noe høyde på dem.

Ok, den skal være 10cm bred og på det høyeste stedet er den 30 cm over bakkeplan

Jeg vedlegger en skisse på hvordan den vil strekke seg...

• To byggtegninger med profiler, en venstre og en høyre, hver med en buet sirkelform nederst og vertikalt utvidede linjer oppover. Markerte mål inkludert.
De runde bitene blir spennende men som form så ville jeg tatt forskalingsfiner og satt en 45X70 i toppen og en i bunnen langs formen. Så slår du ned stolper 45X70 i bakken bak formen. Du trenger også noen skråstivere som holder inn toppen på formen.

Takk for tipsene, det er jo ganske bra om, det blir bra ved første forsøk mener jeg, ellers har man jo å gjøre....

Spørsmål: kommer jeg til å måtte armere det og hvor dypt ned i bakken skal jeg støpe?

armering skal man alltid....

Jeg er ingen guru men en glad amatør, så jeg ville legge et 10mm jern i bunnen og et i toppen og imellom dem skjære remser av armeringsnett.

Hvor dypt den skal for å bli stødig har jeg ingen anelse om.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.