Heisann!
Har et godt spørsmål til dere som kan mer enn meg.. om man nå skulle ønske å lage en uteplass/balkong eller lignende 1,5 meter opp.. og vurderer alternativer til tre.. hvordan gjør man det på best mulig måte? og hva er for og ulemper med ulike måter?

Hvordan går man frem for å støpe en søyle/sokkel? lettere eller vanskeligere å mure en? Hva bør man tenke på? Hvordan dimensjonerer man for slike..?

Takker på forhånd!
MVH Sandra

PS - skiller det noe om man vil ha søyler som er ca 3 meter høye? - DS

Jo grensen for byggetillatelse pleier vel å være betydelig lavere.. men det skal vi selvfølgelig kontrollere før vi begynner på et slikt prosjekt. Men huset/gården i seg selv ligger midt ute på landet uten naboer, så man får jo bygge til en del uten byggetillatelse om jeg har forstått saken rett :) (men enda en gang, skal selvfølgelig sjekke det før uansett!).

Er det noen forskjell /fordel/ulempe.. på å velge å mure opp en søyle (om man nå i det hele tatt kan det?????) typ i form av blokker liggende "omlott" på rad.. vs å støpe en hel stolpe/søyle på en gang? (stor prisforskjell?) :rolleyes:

Uteplassen i seg selv skulle bli omtrent 4 meter lang og 3 meter bred (3 meter fra huset og rett ut altså) :)

Skal kikke på lenken!
Takk for tips og innspill..

MVH Sandra

Muring gjør man først og fremst av estetiske grunner, f.eks. om tegl skal matche fasaden. Muring tar lengre tid (søylen må mures i trinn), søylen blir tykkere, såle/fundament må uansett støpes, søylen blir mer sårbar da langsgående armering mangler. Det blir også dyrere å mure sammenlignet med å støpe.

Ah okei, da høres støping "hele veien" mye bedre ut :)

Om du skulle måtte gjette, hvor mange "pilarer" ville du tro at det trengs for å bygge en frittstående 3x4 m terrasse/balkong? (bare så jeg får en følelse av hvordan det skiller seg fra tre) :)

Takk takk!
MVH Sandra

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.