Hei! Holder på med arbeid her hjemme og har for ca. 2 måneder siden støpt 6 betong søyler.
Nå har jeg kommet til steget der jeg skal støpe betong rammen som skal ligge på søylene.
Spørsmålet er, trenger jeg å forberede toppen på søylene noe før jeg støper neste etappe? Eller holder det å børste bort støv og forsøke å blåse det rent?
Mvh Henke
Nå har jeg kommet til steget der jeg skal støpe betong rammen som skal ligge på søylene.
Spørsmålet er, trenger jeg å forberede toppen på søylene noe før jeg støper neste etappe? Eller holder det å børste bort støv og forsøke å blåse det rent?
Mvh Henke
Har du noen armeringsjern som er festet i pilarene?B bighenk skrev:Hei! Holder på med arbeid her hjemme og har for ca 2 måneder siden støpt 6 betong pilarer.
Nå har jeg kommet til steget hvor jeg skal støpe betongrammen som skal ligge på pilarene.
Spørsmålet er, trenger jeg å forberede toppen på pilarene noe før jeg støper neste etappe? Eller holder det å børste bort støv og prøve å blåse det rent?
Mvh Henke
Ifølge foto skal det være en tegelsokkel, den er tung, så armer med 2 stk 12 mm jern 5 cm fra overkant og like 5 cm fra underkant. Blir som firkant med armering, på ca 7x7 cm. Overlapp i skjøter min 40 cm, det går bra å bruke buntband for å holde jernene på plass ved støping. Har du en bra og stødig form, kan vibrere med en litt større slagboremaskin med en stor bolt i nesen, som settes mot formen. Legg ikke i for mye på en gang, men vibrer mellom ileggingene så det flyter ut ordentlig og luften går ut. Da blir det sterkt.
Så du mener at jeg bør ha 4 armeringsjern? Jeg har en ordentlig betongvibrator. Men trenger jeg å gjøre noe på søylenes overflate før støping?J jonaserik skrev:Ifølge bildet skal det være en tegelsokkel, den er tung, så armer med 2 stk 12 mm jern 5 cm fra overkant og like 5 cm fra underkant. Det blir som en firkant med armering på ca. 7x7 cm. Overlapp i skjøter minst 40 cm, det går fint å bruke strips for å holde jernene på plass ved støping. Har du en god og solid form, kan du vibrere med en litt større slagbormaskin med en stor bolt i nesen, som settes mot formen. Legg ikke i for mye på en gang, men vibrer mellom illeggene så det flyter ut ordentlig og luften går ut. Da blir det sterkt.
Jepp 4 stk, det med riktig vibbra, ta det forsiktig ellers kan formen kalve, det blir et utrolig trykk på formen med proffsgreier, er du med på armering i firkant. Det er en bjelke og den skal ha over- og underkantsarmering for å bli skikkelig sterk. Det med plintene, har du jern i dem og bøyd en i hver retning så er du hjemme og trenger ikke gjøre mer med dem. Lykke til med byggingen.
Jo jeg forsto hva du mener. Men jeg tror at jeg skal ta sjansen på slik jeg allerede har gjort. 2 armeringsjern over og underkant. Rekker ikke å gjøre om for å oppnå enda mer armering.J jonaserik skrev:Jepp 4 st, det med riktig vibbra, ta det forsiktig ellers kan formen kalve, det blir et enormt trykk på formen med proffsgreier, er du med på armering i firkant. Det er en bjelke og den skal ha over- og underkantsarmering for å bli ordentlig sterk. Det med plintene, har du jern i dem og bøyd ett til hver retning så er du hjemme og trenger ikke gjøre mer med dem. Lykke til med byggingen.
Får vel legge noen sånne der murarmering når jeg er på det trinnet så fordeler den styrken litt mer. Takk alle for rådene / tipsene.
Klikk her for å svare