Hei!

Jeg skal bygge vinterhage, og grunnen til at jeg ikke legger tråden der er at dette ikke handler spesifikt om vinterhager, men mer om et spørsmål rundt "best practices" når det kommer til bjelkelag, søyler og vinkler.

Forutsetningene er som følger:
  • Vinterhagen skal stå på terrassegulv og søyler.
  • Jeg har kjøpt en ferdig limtredrager fra Willab Garden
  • Det følger med stolper som er tilpasset for å stå helt ute i vinkelen, se bilde.

Jeg har valgt en vinterhage med brutt hjørne og vurderer nå hvordan jeg best tar opp lasten fra hjørnestolpen. Hjørnestolpen skal plasseres på doble 45x170-bjelker som deretter festes i søylen.

Men hvordan setter jeg en søyle akkurat i en 45-graders vinkel? Hvordan pleier man å gjøre det?

Jeg har to forslag selv:
  • Sette to søyler i hvert hjørne, se alternativ 1
  • På en eller annen måte trekke stolpene litt inn på hver side slik at det holder med en stolpe per hjørne og bygge på med bjelker for å komme ut i vinkelen (lilla), se alternativ 2.

• Utsnitt av konstruksjonstegning viser hjørnet av et uterom med gjennomsiktige takplater og trekonstruksjoner.
  • Byggeplan for uterom med måldimensjoner, inkludert vinkler og stolpeplassering i brutte hjørner. Viser plasseringsalternativer for plintar.
  • Alternativene for plassering av stolper og plinter i 45-graders hjørne for uterom. Alternativ 1: To stolper per hjørne. Alternativ 2: Stolper trekkes inn, lilla regler.
  • 3D-modell av et uterom med brutet hjørne og glassvegger. Takkonstruksjon viser trekonstruksjon med limtre. Viser plassering av stolpe i hjørnet.
Sist redigert:
om du bygger gulvet som det skal gjøres så vet vel ikke uterommet hvor mange pilarer det er eller hvor de er plassert?

Stefan1972 skrev:
om du bygger gulvet som det skal gjøres så vet vel ikke uterommet hvor mange pilar det er eller hvor de er plassert?
Jeg forstår ikke helt hva du mener... Men målet er altså å ta ned lasten så rett ned som mulig. Jeg vil jo ikke sette en stolpe som bærer opp fremre bjelkelag og taket midt mellom to pilarer. Eller misforstår jeg deg?

• Liker
streetlab
  • Laddar…
Hvis du bygger gulvet i omtrent samme form som uterommet og har stolper i omtrent de skjæringer det handler om så er det jo bare å beregne stolper og bjelker etter hva uterommet veier. Det er jo ingenting som sier at uterommets bjelkestamme må gå uavhengig helt ned i bakken.

Jeg har bygget et anneks etter samme prinsipp. Jeg satte plintene noen dm fra hjørnene. Bærebjelkene forbandt jeg med skruer og kraftige vinkeljern.

Stefan1972 skrev:
Om du bygger gulvet i omtrent samme form som utestuen og har søyler i omtrent de skjæringene det handler om, så handler det jo bare om å beregne søyler og bjelker etter hva utestuen veier. Det er jo ingenting som sier at utestuens bjelkestamme må gå uavvekslede helt ned i bakken.
Nei det er klart at jeg kan dimensjonere hele dekket etter at jeg skal kunne ta lasten fra utestuen hvor som helst, men så er det vel ingen som bygger? Det høres både unødvendig dyrt og spesielt usmart ut. Kan jeg ta lasten rett ned så reduseres så klart behovet for kraftigere materiale.

vectrex skrev:
Jeg har bygd bod etter samme prinsippet. Jeg satte plintene noen dm fra hjørnene. Bjelkene forbandt jeg med skruer og kraftige vinkeljern.
Mener du med doble plinter i hvert hjørne (alternativ 1) eller bare en (alternativ 2)?

nja nå mente jeg jo ikke at det skulle skille noe ekstremt men det burde rimeligvis holde med en plint i hver skjæring. Ikke typ to som du er inne på.

samuel99 skrev:
Mener du med doble plinter i hvert hjørne (alternativ 1) eller bare en (alternativ 2)?
Nei, enkle plinter. En i hvert hjørne!

En plint på hver side er mer enn nok. Ikke gjør det så vanskelig for deg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.