Jeg har en utvidelse som hviler på disse stolpeskoene. Det er av merket "joma hero".

Betongfundamentet er veldig kraftig. Det er mest selve stolpe-/balkskoene som bekymrer meg, siden jeg vil kle innsiden med trippellag gips. (tak av betongpanner osv)

Utvidelsen er på 15 kvm (ytre mål) og det er totalt 4 stk. Stolpesko.

Kan jeg slappe av, eller er det risikabelt?

Stolpesko av metall festet til en trebjelke med skruer, omgitt av betongfundament og isolasjonsmaterialer. Rustne armeringsjern stikker opp ved siden av. Bilde av en stolpesko med en bolt i betongfundament omgitt av blader.

Det finnes forskjellige varianter av stolpeskoene med ulik lasteevne. Det må finnes en typebetegnelse eller lignende som gir mer veiledning. Når jeg litt raskt tittet på produsentens hjemmeside fant jeg slike som klarte 20 henholdsvis 30 kN. Med 20 kN per stolpesko er det ikke nok med 4 stolpesko.

• Liker
Dan_Johansson og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det finnes ulike varianter av stolpeskoene med ulik lasteevne. Det må være en typebetegnelse eller lignende som gir mer veiledning. Når jeg raskt kikket på produsentens hjemmeside fant jeg noen som tålte 20 henholdsvis 30 kN. Med 20 kN per stolpesko er det ikke nok med 4 stolpesko.
Jeg forstår, hva menes med "kn"?
Legger ved et bilde på informasjon angående mine stolpesko. Jeg tror jeg har den største størrelsen av dem.

Det er ikke jeg som har bygget dette. Men jeg hadde vanskelig for å stole på bygningsarbeidernes kunnskaper, derfor min bekymring
Grafisk ilustrasjon av stolpesko Hero, viser kraftretninger og tabeller for dimensjonerende bæreevne med ulike virkesbredder og spikerkombinasjoner.

kN uttales kilonewton og er et mål på lasten. 1 kN tilsvarer ca 100 kg. Verdiene i tabellen du vedla varierer avhengig av modell. Du må finne ut hvilken modell du har.

J justusandersson skrev:
kN uttales kilonewton og er et mål på lasten. 1 kN tilsvarer ca. 100 kg. Verdiene i tabellen du vedla skiller seg fra hverandre avhengig av modell. Du må finne ut hvilken modell du har.
Okey, takk. Det er sannsynligvis "U-sko 50x100" som jeg har. Leste i en annen tråd at de skal klare 7-9 tonn hver... Men det er kanskje ikke sant.

Nei, snarere 900 kg stykk. Du kan regne med at din utbygging representerer en last på ca 100 kN, dvs ca 10 tonn. Da trenger du mer enn 10 stolpesko. Det enkleste er å komplettere med andre typer av plinter som tar større last.

J justusandersson skrev:
Nei, snarere 900 kg per stykk. Du kan regne med at din utbygging representerer en last på ca 100 kN, dvs ca 10 tonn. Da trenger du mer enn 10 stolpesko. Det enkleste er å komplettere med andre typer av fundament som tar større last.
Det høres logisk ut, men kan for min verden ikke stemme. Den har stått nesten helt ferdigbygget i over et halvt år nå uten noen problemer.
At det skulle kreve 10 stk. Kan ikke stemme.

Har du eksempel på noen stolpesko som klarer en høyere belastning, for sammenligningens skyld?

J justusandersson skrev:
Jeg tror at du har oppgitt feil betegnelse. I denne lenken finnes det en justerbar stolpesko som tåler 34 kN. [lenke]
Nei, etter å ha sammenlignet nøye og målt.
Jeg har 100 mms varianten av Hero stolpesko.

Enten så veier huset mitt svært lite (ikke sannsynlig), eller så er det feil i beregningene.

De største lastene utgjøres av snø og det man kaller nyttelast, dvs innredning og mennesker. I sammenligning med det veier ikke huset særlig mye. Hvor ligger det? Det avgjør snøsonen og snølasten.

Ifølge mine enkle (veldig enkle) hovedregning burde utvidelsen ikke veie mer enn kanskje maks 3 tonn. Så hviler Omtrent 40 prosent av taket på det gamle huset, noe som letter vekten. Bygningen er jo delvis festet til det gamle huset også, noe som letter.
Så av maks 3 tonn (om det nå stemmer) så burde vel kanskje 2 tonn hvile på stolpeskoene.

Jeg bor rett sør for Stockholm. Snøsonen 2.

Sist redigert:
En 15 kvm stor frittstående bygning i Stockholmsområdet burde veie ca 6 kN/kvm inkludert egenvekt, snølast og nyttelast (2 kN/kvm) altså totalt 90 kN eller ca 9 tonn. Henger den delvis på det eksisterende huset kommer situasjonen selvfølgelig i et annet lys. Mer enn halvparten av vekten kan det dog neppe være snakk om.

Da er det med andre ord rart at den fortsatt står opp :D

Mente du 9ton med alle laster inkludert?

Ja, 9 ton som mest med alle laster. Om tilbyggingen ikke brukes oppstår ingen nyttelast. Snølastene kan betraktes som maksverdier under en 50-årsperiode. Takutformingen har også stor betydning for hvordan man beregner snølasten. Så det er ikke så rart om konstruksjonen ikke er satt på prøve enda. Om du vil forfine resonnementet trengs tegninger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.