Medlem
· västra götaland
· 72 innlegg
Jeg lurer på hvordan det ville være å ha en hel, barket, stokk som søyle. De skulle i så fall stå på platen og gå hele veien opp til mønet. Festet på stokkene skulle gulvet til andre etasje og gulvet til loftet være.
Hvordan skulle jeg feste stokken i platen?
Kommer stokken til å krympe og hvordan kunne jeg i så fall justere konstruksjonen i ettertid slik at ikke gulv og tak senkes?
Hvordan skulle jeg feste stokken i platen?
Kommer stokken til å krympe og hvordan kunne jeg i så fall justere konstruksjonen i ettertid slik at ikke gulv og tak senkes?
Tørk stokkene så de inneholder ca. 7,5% fuktighet før montering, da unngår du alle problemer med krymping/bevegelse. Gjør du dette, så oppstår nok ikke mange problemer med stolpene.
Fest stokken med 2-3 styrebolter ned i platen, d.v.s. 2-3 bolter som sitter i stokken som styres ned i hull i platen.
MvH Jawen
Fest stokken med 2-3 styrebolter ned i platen, d.v.s. 2-3 bolter som sitter i stokken som styres ned i hull i platen.
MvH Jawen
Medlem
· västra götaland
· 72 innlegg
7,5 % fukt i en stokk. Er det mulig å få ned fuktigheten så mye uten tørk?
Medlem
· västra götaland
· 72 innlegg
Ja, men det forutsetter at stolpen ikke fester seg noe sted på midten. For hvis stolpen krymper jevnt over hele dens lengde, så vil gulvet som er festet på midten være for høyt når man har skrudd opp stolpen slik at den passer lengst opp...BAS skrev:
Eller har jeg gått glipp av noe?
Klikk her for å svare