Sitter og prøver å forstå hvordan man hadde råd med vinduskarmer før i tiden. I mitt hus, bygget i 1937, finnes det svarte stein-vinduskarmer som er 3 cm tykke.
Nå har jeg sjekket med to steinhuggerier hva slike kan koste, da jeg vil ha like på den nye overetasjen.
Hvis det er granittplater må man betale rundt 2000 per benkeplate (130 cm lange) om jeg vil ha dem litt over 20 cm dype.
Alternativt kan man bruke Azul Valverde som er en mørkebrun/svart/grå kalkstein fra Portugal, som koster rundt 700-1000 kr.
Jeg gjetter at det enten er granitt eller svart kalkstein vi har, men spørsmålet gjenstår: Var stein utrolig billig før i tiden eller stjal man det?
///Robert
ps. Ja, jeg vil ha tips om billige vinduskarmer i svart stein!
Nå har jeg sjekket med to steinhuggerier hva slike kan koste, da jeg vil ha like på den nye overetasjen.
Hvis det er granittplater må man betale rundt 2000 per benkeplate (130 cm lange) om jeg vil ha dem litt over 20 cm dype.
Alternativt kan man bruke Azul Valverde som er en mørkebrun/svart/grå kalkstein fra Portugal, som koster rundt 700-1000 kr.
Jeg gjetter at det enten er granitt eller svart kalkstein vi har, men spørsmålet gjenstår: Var stein utrolig billig før i tiden eller stjal man det?
///Robert
ps. Ja, jeg vil ha tips om billige vinduskarmer i svart stein!
Den svarte steinen i benken... kan det være polert svart skifer? Da er den kanskje billigere enn granittplater (mykere og lettere å bearbeide).
Har svart steintrapp til kjelleren av svart skifer, og man kan se gråfargede fossiler i den på noen steder. Ellers er den ganske jevnsort (og ikke til salgs
).
Håper du finner dine vinduskarmer til rett pris
gaia
Har svart steintrapp til kjelleren av svart skifer, og man kan se gråfargede fossiler i den på noen steder. Ellers er den ganske jevnsort (og ikke til salgs
Håper du finner dine vinduskarmer til rett pris
gaia
Visst, det trenger jo ikke å være granitt, men siden mangelen på fossile materialer samt at det er en del glimmer i platen gjør at jeg er tvilende til kalkstein.
Det kan for så vidt være skifer, men jeg er usikker - har ikke sett polert skifer.
Jeg ringte Stenfirma Valter Eklund
(http://www.stenfirma-eklund.se/)
og de har åpent på lørdager. Jeg får rett og slett dra dit og sjekke ut steinprøver og sammenligne med medbrakt vindusbrett.
Takker så lenge...
Det kan for så vidt være skifer, men jeg er usikker - har ikke sett polert skifer.
Jeg ringte Stenfirma Valter Eklund
(http://www.stenfirma-eklund.se/)
og de har åpent på lørdager. Jeg får rett og slett dra dit og sjekke ut steinprøver og sammenligne med medbrakt vindusbrett.
Takker så lenge...
Silvan har noen type granittvinduskarmer for under 500 kr/stk, prisen avhenger av lengde og andre dimensjoner og stentype (sist jeg sjekket var China white (svart-hvit) billigere enn New Africa (mørk grå)). _Om_ jeg husker riktig så er tykkelsen 20 mm.
/ama
/ama
Klikk her for å svare