Det gjelder et rom i en utbygging fra -75. Rommet er 4x5 meter og gulvbjelkene, 50x200 c/c 60, har 4 meter spennvidde og er lagt på mur under.
Det gamle sponplategulvet er borte nå fordi det knirket noe helt j-ævlig. Limt i skjøtene men ikke på bjelkene og spikret med vekslende 3” blankskruer og huggen dykkert. Midt på bjelkenes lengde er de forsterket med kortlinger med en skråstilt regel i hvert fag. Spikret litt svakt, så det skal jeg stramme med skruer.
Nå skal vi ha 22 mm sponplategulv limt og skrudd, så skum og deretter 14 mm klikkparkett.
Rommet har en naturlig passasje i hele dens lengde på 5 meter omtrent 1 meter inn fra den ene siden. Der tenkte jeg å forsterke med en 45x150 på høykant i hvert fag for stabilitet og unngå gynging.
Er det noen som har forslag til ytterligere forsterkning av bjelkene for å unngå bevegelser som med tiden kan gi gulvknirk?
Jeg må legge til at jeg hater gulvknirk og gulvgynging. Det skal være stabilt og ingen trehytte.
Det gamle sponplategulvet er borte nå fordi det knirket noe helt j-ævlig. Limt i skjøtene men ikke på bjelkene og spikret med vekslende 3” blankskruer og huggen dykkert. Midt på bjelkenes lengde er de forsterket med kortlinger med en skråstilt regel i hvert fag. Spikret litt svakt, så det skal jeg stramme med skruer.
Nå skal vi ha 22 mm sponplategulv limt og skrudd, så skum og deretter 14 mm klikkparkett.
Rommet har en naturlig passasje i hele dens lengde på 5 meter omtrent 1 meter inn fra den ene siden. Der tenkte jeg å forsterke med en 45x150 på høykant i hvert fag for stabilitet og unngå gynging.
Er det noen som har forslag til ytterligere forsterkning av bjelkene for å unngå bevegelser som med tiden kan gi gulvknirk?
Jeg må legge til at jeg hater gulvknirk og gulvgynging. Det skal være stabilt og ingen trehytte.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
4 meter er for lang spennvidde for bjelker som er 50x200, selv med skrulimt sponplate oppå. Den eneste tiltaket som har ordentlig effekt er å forsterke bjelkene i lengderetningen. F.eks. ved å skrulim en 45x195 regel i siden på hver eksisterende gulvbjelke. (Samt å bruke skrulim sponplate)
Takk. Sånn blir detJ justusandersson skrev:4 meter er for lang spennvidde for bjelker som er 50x200, selv med skruvlimmad spånskiva oppå. Den eneste tiltaket som har ordentlig effekt er å forsterke bjelkene i lengderetning. F.eks. gjennom å skruvlime en 45x195 regel i siden på hver eksisterende gulvbjelke. (Samt å bruke skruvlimmad spånskiva)
Etter frilegging av bjelkene fra isolasjon og gammelt byggesøppel ser jeg dessuten at flere av bjelkene består av 2”7 + 1”2 for å få til en 2”8. Det blir litt arbeid å forsterke med nye bjelker og vatre av så hele gulvet blir plant og i vater, men det kommer til å bli så bra. Avveiing med laseren har vist nærmere 2 cm høydeforskjell på gulvet, og når jeg sikter over bjelkene ser jeg tydelig ulike høyder.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, mye arbeid er det, men sluttresultatet kommer til å bli veldig bra når du dessuten har avrettet gulvet.
Klikk her for å svare