Kjøpte 70-tallshuset i høst med plate på mark uten isolasjon under betongen. Under gulvet ligger isolasjon og under det en asfaboard. Denne asfaboarden stinker som bare det. Lukten setter seg i klær etc. Jeg har nå kjøpt en luftrenser og lukten har minket betydelig, men er langt fra helt borte. Jeg skal tette bak gulvlistene for å minimere lekkasje opp i oppholdsrommet. I stuen har jeg et stort tregulv som det er sprekker mellom som det siver opp lukt. Skal prøve å finne noe som kan tette disse sprekkene med alternativt legge et nytt tettere gulv oppå.
Jeg antar at jeg til slutt må rive opp alle gulv og kaste asfaboarden som stinker, men akkurat nå har jeg nok ikke pengene til en slik renovering. Vet ikke helt heller hvor mye det kan koste? Huset er 75 m2 i en etasje.
Noen som har erfaring med stinkende asfaboard og utbedring av dette?
Med vennlig hilsen.
Jeg antar at jeg til slutt må rive opp alle gulv og kaste asfaboarden som stinker, men akkurat nå har jeg nok ikke pengene til en slik renovering. Vet ikke helt heller hvor mye det kan koste? Huset er 75 m2 i en etasje.
Noen som har erfaring med stinkende asfaboard og utbedring av dette?
Med vennlig hilsen.
Ja, gulvet er oppforet. Jeg hadde Anticimex hjemme for noen uke siden som gjorde ventilasjonstester for installasjon av undertrykkventilasjon under gulv. Vi sagde opp et hull i gulvet og koblet en vifte med utsug og et annet hull lenger bort for å se om luften sugdes nedover. Dessverre fikk vi ikke vinddraget til å fungere i det hele tatt. Antagelig er gulvet konstruert med lukkede moduler type. Stor skuffelse.
Skulle man kunne sette en vifte på utsiden av huset og lage et hull gjennom veggen i høyde rett over gulvet som trekker ut lukten i gulvhøyde som siver opp fra tregulvet tror? Dårlig idé?
Hei Erik!
Vanskelig å si om asfaboarden er fuktig. Den kjentes ikke fuktig. Jeg tok en bit og la i en plastpose for å se om det ble noen kondens i plastposen, men det forble tørt i den. Men det er ikke urimelig at den lukter på grunn av fuktighet siden den ligger med direkte kontakt mot betongplaten som mangler underliggende isolasjon. Jeg synes at den asfaboard som ligger med avstand fra betongplaten lukter mindre.
Nei det lukter ikke mugg tror jeg. Lukten er kjemisk fra det den er laget av.
Jeg ser ingen annen ordentlig utvei enn å bryte opp alle gulv etter hvert og kaste den. Men det er et stort prosjekt da hele gulvet må isoleres om etc. Ingenting jeg har mulighet til akkurat nå. Midlertidig blir det å tette sprekker ved vegger og gulv med fugemasse samt å fortsette å kjøre luftrenseren som fjerner en hel del lukt i huset.
Vanskelig å si om asfaboarden er fuktig. Den kjentes ikke fuktig. Jeg tok en bit og la i en plastpose for å se om det ble noen kondens i plastposen, men det forble tørt i den. Men det er ikke urimelig at den lukter på grunn av fuktighet siden den ligger med direkte kontakt mot betongplaten som mangler underliggende isolasjon. Jeg synes at den asfaboard som ligger med avstand fra betongplaten lukter mindre.
Nei det lukter ikke mugg tror jeg. Lukten er kjemisk fra det den er laget av.
Jeg ser ingen annen ordentlig utvei enn å bryte opp alle gulv etter hvert og kaste den. Men det er et stort prosjekt da hele gulvet må isoleres om etc. Ingenting jeg har mulighet til akkurat nå. Midlertidig blir det å tette sprekker ved vegger og gulv med fugemasse samt å fortsette å kjøre luftrenseren som fjerner en hel del lukt i huset.
Ok!Dark Väjder skrev:Hei Erik!
Vanskelig å si om asfaboarden er fuktig. Den føltes ikke fuktig. Jeg tok en bit og la i en plastpose for å se om det ble noe kondens i plastposen, men det forble tørt i den. Men det er ikke urimelig at den lukter på grunn av fukt siden den ligger med direktekontakt mot betongplaten som mangler underliggende isolasjon. Jeg synes at den asfaboard som ligger med avstand fra betongplaten lukter mindre.
Nei det lukter ikke mugg tror jeg. Lukten er kjemisk av det som den er laget av.
Jeg ser ingen annen ordentlig utvei enn å bryte opp alle gulv etter hvert og kaste den. Men det er et stort prosjekt da hele gulvet må isoleres om etc. Ikke noe jeg har mulighet til akkurat nå. Midlertidig blir det å tette sprekker ved vegger og gulv med fugemasse samt å fortsette å kjøre luftrenseren som fjerner en hel del lukt i huset.
Kan være vanskelig å skille mugglukt noen ganger, det vet jeg selv. Men tror nok likevel det er mugg, ettersom fukt i seg selv ikke lukter, men det er aktiviteten fra muggsopp som gir lukten. Organisk materiale (tre, asfaboard m.m.) som ligger i direktekontakt med betong tar alltid til seg fukt, mer eller mindre. Og fukt, organisk materiale, samt rimelig temperatur er en perfekt grobunn for muggsopp. Et tydelig tegn på at det finnes mugg i et hus er nettopp at klær og ting lukter lenge etter at man har forlatt huset!
Men som du allerede har sagt. Tidsnok er eneste måten å rive opp gulvene. Risikoen er bare at det kan bli dyrt! God ventilasjon hjelper inntil videre. Men det man skal tenke på er at det kan gi opphav til allergier og astma å innånde luft med mugg, bare så man har det i tankene..
Fant et par artikler som kanskje kan være interessante. Her står det en del om hvordan man bygde hus på bl.a. 70-tallet, plate på mark osv. =)
http://www.fuktsakerhet.se/sv/delar/grund/platta/Sidor/default.aspx
http://www.byggskadeteknik.com/fukt_info.php
Ps. Om Asfaboarden har blitt muggen, så forblir dette selv om selve fukten tørker ut. Mugg er jo en sopporganisme (hvis sporer finnes i luften rundt oss hele tiden, men det er først ved gunstige forhold med fukt, organisk materiale, temperatur osv. at selve muggsoppen begynner å vokse og forårsake det som vi ikke liker
Mvh
Takk for ditt innlegg Erik. Jeg har fått tilbud fra Granab på gulvregelsystem med gulvventilasjon. Jeg bør klare meg med et budsjett på 100.000 kr inklusiv nytt laminatgulv i hele huset om ingenting uforutsett oppstår, om jeg gjør alt arbeidet selv. Ca 75 m2. Spørsmålet er om jeg øker verdien på huset om jeg gjør dette?
Klikk her for å svare